de beste 13 broodvervangers

De beste 13 broodvervangers aller tijden!

Laatste update: 15 januari, 2020 | Geen reacties

Dagelijks wordt er onwijs veel brood gegeten. Toch stappen we regelmatig over op andere voedingsmiddelen. Vooral wanneer je een dieet volgt. Je vraag je waarschijnlijk af wat kan ik eten in plaats van brood? Ik heb voor jou de beste 13 broodvervangers op een rij gezet.

Allereerst is het belangrijk om te weten welke voedingstoffen brood bevat. Je zoekt namelijk een alternatief en dan is het wel zo prettig als de voedingsstoffen enigszins overeen komen.

Volkoren brood bevat de vitamines B1, B2, B6 en vezels. Deze vitamines zorgen voor een goede opname van voedingsstoffen. Tevens bevat brood de volgende mineralen:

  • kalium
  • natrium
  • zink
  • koper
  • fosfor
  • ijzer
  • magnesium
  • calcium

Al deze mineralen zijn belangrijk voor onder andere je botten, bloeddruk en zenuwstelsel. Als je broodvervangers zoekt is het belangrijk dat een groot gedeelte van bovenstaande vitamines en mineralen, aanwezig is in de voedingsmiddelen die je wilt eten.

1. Oopsie brood

Oopsie brood is echt heel erg lekker van smaak. Met slechts een paar ingrediënten staat dit verantwoorde broodje op tafel. Oopsie brood wordt vaak gebruik als vervanging voor tarwebrood. Een van de meest populaire koolhydraatarme broodvervangers! Wil je graag weten hoe je een oopsie broodje maakt? Hier vind je het recept!

2. Rijstwafel als broodvervanger

Onderschat de rijstwafel niet! Daarnaast kun je een rijstwafel net zo makkelijk beleggen als brood. De basis is rijst in plaats van tarwe waardoor de verhoudingen van vitamine en mineralen anders is dan bij brood. Een ander voordeel is dat een rijstwafel licht is waardoor je veel minder calorieën binnen krijgt.

Tip van Timo:
Wil je graag op een snelle en makkelijke manier 2 kg per week afvallen? Start hier >>

Wat ik persoonlijk vaak doe is een 1 of twee rijstwafels beleggen met een plakje kipfilet. Daar strooi ik een beetje vers gemalen peper overheen en smullen maar!

3. Zuurdesembrood

Zuurdesembrood wordt gemaakt van gefermenteerde granen. Zo vermindert het gistingsproces de anti-nutriënten in de korrel. Dit verhoogt de capaciteit van de voedingsstoffen (bron). Hierdoor is zuurdesembrood makkelijker verteerbaar en voedzamer dan gewoon brood. Omdat zuurdesembrood melkzuur bevat, ontstaat er een lichtzure smaak. Probeer zeker eens een sneetje met 30+ kaas!

4. Appel als broodvervanger

Een sneetje brood bevat meer calorieen dan een appel. Tevens zit er in en appel ook water. Zo is een appeltje tijdens de lunch ideaal. Er zitten namelijk natuurlijke suikers en ook een hele hoop vezels in. De vezels worden gelijkmatig opgenomen door je lichaam waardoor je je fit en energiek zult voelen. Ook zitten er in een appel andere vitamines dan in brood zoals vitamine C. Deze vitamine is goed voor je weerstand. Je doet er dus goed aan om regelmatig een appeltje te eten. Ik kies meestal voor de rode appel.

5. Gebakken ei

Er gaan hier best wat gebakken eieren doorheen. Ik ben er gek op en dat is niet voor niets. Eieren bevatten een hoop belangrijke vitamine en mineralen. Ook is een eitje rijk aan eiwitten en gezonde vetten. Het is geweldig dat er zo veel voedingsmiddelen samen gaan met een ei. Ik bak meestal een eitje met champignons, kaas en verse peper! Probeer anders dit gebakken ei recept eens!

6. Cracker als broodvervanger

Wanneer je bij de mensen thuis in de keukenkastjes kijkt zie je tussen het brood ook crackers staan. Crackers zijn dan ook een goed alternatief voor brood. Let wel goed op het volgende bij het kopen van crackers. Een hoop crackers bevatten namelijk veel calorieën. Zorg ervoor dat er per 100 gram, minder dan 450 calorieën inzitten. Een voordeel is dat ook in crackers dezelfde vitamines en mineralen zitten als in brood.

7. Roggebrood

Roggebrood wordt gemaakt van rogge. Dit is een soort graan dat verwant is aan tarwe. Roggebrood is veel vezelrijker dan normaal brood. Ook de bloedsuikerspiegel heeft een lagere stijging dan bij het eten van tarwebrood. De smaak is iets sterker maar alsnog erg lekker. Tegenwoordig kun je roggebrood overal kopen. Handig om in huis te hebben als je normaal brood uit je dieet wilt schrappen!

8. Soep in plaats van brood

Soep kun je prima vervangen voor brood. Tevens helpt soep je lichaam te hydrateren. Ik maak meestal een grotere hoeveelheid die ik bewaar in de koelkast. Nu hoor ik je denken, welke soep kan ik het beste maken? Dat laat ik aan jou over maar de 3 beste soepjes die je kunt bereiden zijn groentesoep, kippensoep en tomatensoep.

Ik heb een aantal lekkere soep recepten voor klaar staan. Kijk gerust welke jou het meeste aanspreekt en maak de soep zodra je tijd hebt klaar.

Welke soep je ook kiest, je bent verzekerd van vitamines, mineralen en gezonde vetten. Ook lekker om bijvoorbeeld mee te nemen naar je werk. Laat de pauze maar beginnen :-).

9. Wortels

Wortels krijg je tegenwoordig in handige meeneem verpakkingen. Zo kun je overal en altijd genieten van een wortel. Per 100 gram zitten er maar 33 calorieen in. Je hoeft het dus zeker niet bij 100 gram te laten. Ook zitten er in wortels uiteraard belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine A. Vitamine A verminder nachtblindheid. Tevens zit er in een wortel meer kalium dan in brood. Kalium draagt bij aan een goede bloeddruk. Een zakje wortels in de groentelade is absoluut geen slecht idee.

10. Komkommer als broodvervanger

Ook komkommer behoort absoluut tot de beste 13 broodvervangers! Zo kun je komkommer doormidden snijden en beleggen met een plakje kipfilet. Of je smeert er tonijnsalade op. Benieuwd wat ik precies bedoel? Bekijk hier de lekkerste komkommer broodjes. Een ander groot voordeel van komkommer is dat je extra vocht binnenkrijgt.

11. Sla

In plaats van brood sla eten? Jazeker! Het hoeft uiteraard geen saaie boel te zijn. Je kunt bijvoorbeeld sla combineren met schijfjes komkommer en tomaat. Voeg er nog wat kruiden en toe en smullen maar! Sla bevat vezels, mineralen en vitamine. Ze geven je een vol gevoel zonder dat je veel calorieën hebt binnen gekregen. Ga bijvoorbeeld voor en slamix, ijsbergsla of veldsla in combinatie met snacktomaatjes en komkommer.

12. Pannenkoeken

Ja je leest het goed. Pannenkoeken zijn geschikt als broodvervanger. Uiteraard zijn de eigengemaakte pannenkoeken het beste. En het is en blijft een feestje om als pannenkoekenbakker aan het werk te gaan. Wil je graag weten hoe je zelf de lekkerste pannenkoeken kunt maken? Hier vind je het recept.

13. Chia zaden

Vergeet ook zeker niet de chia zaden! Deze zaden zijn rijk aan eiwitten, mineralen en vezels. Haal ze door een maalmachine en laat ze 10 minuten weken in water. Er ontstaat nu een papje. Voeg er frambozen, cacao en nootjes aan toe. Zo heb je een verantwoord verzadigd ontbijt.

Tot slot

Het was me genoegen om met jou de beste 13 broodvervangers te delen. Kies wat op dit moment het beste bij je past. Volg je een dieet, ga dan vooral voor de koolhydraatarme broodvervangers. Het is in ieder geval een feit dat je het echt niet alleen bij brood hoeft te houden. Ik heb in ieder geval trek gekregen en ga een heerlijk eitje bakken. Fijne dag!

 

Bronnen:

https://www.healthline.com/

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 6 januari, 2020

Auteur

Timo

Categorie

Afvallen Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2020 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies