gaba

GABA: Dit moet je weten over GABA!

We kennen allemaal stoffen als dopamine, serotonine, en endorfines. Heb je echter ook wel eens van GABA gehoord? Op het eerste gezicht klinkt deze stof een beetje als een drug, zoals GHB of MDMA. Toch is GABA zeker geen drug, het is juist een belangrijke stof voor het menselijk lichaam. Omdat maar weinig mensen van het bestaan en de functie afweten, zullen wij je in dit artikel alles over GABA uitleggen!

Wat is GABA?

GABA, of eigenlijk gamma-aminoboterzuur, is een aminozuur dat in het lichaam voornamelijk als neurotransmitter functioneert. Het is een veelvoorkomende stof in de hersenen, ongeveer 30% van alle synaptische transmissies (contact tussen twee of meerdere zenuwcellen) bevatten GABA. Op andere plekken in het lichaam komt de stof echter maar in minimale hoeveelheden voor.

TIP:
Wil je graag GABA gebruiken zodat je hier snel de lichamelijke voordelen van ervaart? Dit is het beste GABA supplement

GABA heeft een remmende functie. Dit houdt in dat het overactiviteit remt en een rustgevende werking heeft. Zo worden zenuwimpulsen tegengehouden en zorgt het voor een goede stress-balans. Een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamine B2 of plotselinge veranderingen van gedrag kunnen ervoor zorgen dat de hoeveelheid GABA in de hersenen afneemt. Gelukkig kan je al voldoende GABA binnenkrijgen door een gevarieerde maaltijd te eten. Het komt namelijk voor in soja, noten en zaden, bladgroenten, en eieren[1].

Kortom:
GABA is een aminozuur dat binnen het lichaam als neurotransmitter functioneert. Het heeft een remmende functie waardoor het een rustgevende werking heeft.

Hoe wordt het gebruikt?

Dankzij de remmende werking, wordt GABA voornamelijk gebruikt bij de behandeling van ADHD, angststoornissen, en het verbeteren van de gemoedstoestand. Daarnaast wordt het ook gebruikt om PMS-klachten te verminderen en kan het helpen bij slaapproblemen. GABA wordt over het algemeen ingenomen via het mondslijmvlies, op deze manier wordt het het snelst opgenomen in het lichaam.

Gezondheidsvoordelen van GABA

Omdat het momenteel nog geen hele bekende stof is, is er helaas ook nog weinig onderzoek naar gedaan. Toch zijn er veel mensen die GABA gebruiken als supplement om hen in het dagelijks leven te ondersteunen. We kijken hier naar een aantal redenen van deze gebruiken[2].

Hoge Bloeddruk

In zowel 2003 als 2009 is er onderzoek gedaan naar de werking van GABA op een hoge bloeddruk. Uit beide onderzoeken, met een controlegroep, bleek dat GABA de bloeddruk lichtelijk verlaagde.

Angststoornissen

Omdat GABA een remmende werking heeft op de synaptische verbinding tussen zenuwen, kan het mogelijk helpen bij het verminderen van angststoornissen. Twee kleine onderzoeken uit 2006 wezen uit dat GABA binnen een uur na inname de gewenste effecten van ontspanning gaf.

Een ander onderzoek uit 2009 wees uit dat wanneer deelnemers van een onderzoek gedurende een opdracht minder stress ervaarden wanneer zij vooraf een dosis GABA hadden gekregen.

Vermoeidheid

In 2011 heeft er in Japan een onderzoek plaatsgevonden waarbij deelnemers een drankje met ofwel 25mg of 50mg GABA moesten drinken. Hoewel de drank met 50mg GABA als effectiever werd beschouwd, gaven de deelnemers van beide dranken aan minder last te hebben van vermoeidheid.

Slapeloosheid

Hoewel het tegenstrijdig lijkt, kan GABA ook helpen bij mensen die last hebben van slapeloosheid. Een onderzoek uit 2018 gaf deelnemers 300mg GABA vier uur voordat zij naar bed gingen. In verhouding tot de placebogroep gaven de deelnemers aan sneller in slaap te kunnen vallen. Daarnaast leken de deelnemers ook nog 4 weken na de behandeling profijt te hebben van de stof.

Waar moet je op letten?

Hoewel GABA uit deze onderzoeken komt als een fijne stof, kan je het niet zomaar nemen wanneer je daar behoefte aan hebt.

Zo wordt het afgeraden om GABA in te nemen wanneer je last hebt van hart- en vaatziekten, chronische darmproblemen en lever- en longziekten. Daarnaast is het verstandig om geen GABA te nemen wanneer je medicijnen slikt als antidepressiva, benzodiazepinen en barbituraten. Ook wanneer je veel GABA-rijk voedsel eet en veel alcohol consumeert is het verstandig om niet zomaar een supplement te nemen[3].

Het is wel veilig om voedsel te consumeren waar GABA van nature in voorkomt, mits je een gebalanceerd dieet aanhoudt.

Kortom:
het gebruik van GABA wordt afgeraden wanneer je aan bepaalde aandoeningen lijdt, of wanneer je bepaalde medicijnen slikt.

Conclusie

GABA is een aminozuur dat als neurotransmitter werkt. Het heeft mogelijk positieve effecten op het verlagen van stress en het verbeteren van je slaap. Daarnaast helpt het bij het verminderen van vermoeidheid.

Omdat er nog vrij weinig bekend is over de effecten van GABA, kunnen bovenstaande effecten nog niet helemaal bewezen worden. Daarnaast wordt het afgeraden om GABA te gebruiken wanneer je aan bepaalde aandoeningen lijdt en wanneer je bepaalde medicijnen slikt of veel alcohol consumeert.

Wil je graag meer interessante artikelen lezen? Bekijk dan ook zeker belangrijke informatie over maca en waarom je Ashwagandha zou moeten gebruiken.

TIP:
Wil je graag GABA gebruiken zodat je hier snel de lichamelijke voordelen van ervaart? Dit is het beste GABA supplement

 

Bronnen + onderzoek:

[1] https://www.sohf.nl/nutrient/gaba
[2] https://www.healthline.com/health/gamma-aminobutyric-acid#takeaway
[3] https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/gaba

Delen via Social Media wordt gewaardeerd!

11 mei, 2020 - Geen reacties

Auteur

Timo

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2020 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies