Jojo Effect Voorkomen – Op Gewicht Blijven Doe Je Zo!

Laatste update: 19 oktober, 2018 | 2 reacties

Je wilt natuurlijk het liefst een jojo effect voorkomen. Al die moeite die je hebt gedaan mag niet verloren gaan zodra je ”stopt” met diëten. Een jojo effect kan bij iedereen voorkomen en heeft niet te maken met aanleg. Daarom heb ik goed nieuws voor iedereen! Bekijk hieronder de beste tips om op gewicht te blijven (ook als je stopt met een dieet).

TIP: ”Wil je graag een dieet volgen zonder jojo effect? Maak dan gebruik van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu! De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden! Daarnaast val je gemiddeld 2 kg per week af!”.  >>  Bekijk hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu

Jojo effect voorkomen

Het is natuurlijk mega vervelend als je na je dieet, weer vele kilo’s aankomt. Te lang er bij stil staan dat dit kan gebeuren is natuurlijk niet goed. Want er zijn wel degelijk manieren om op gewicht te blijven. Zodra je weet waar een jojo-effect vandaan komt, kun je er op tijd bij zijn. In dit artikel leg ik je namelijk alles uit en kun je een jojo effect voorkomen!

Jojo effect voorkomen

Wat is het jojo effect precies?

Het jojo effect staat bekend om het snel aankomen zodra je stopt met een dieet. Je hebt uiterst je beste gedaan om een aantal kilo’s af te vallen en binnen no-time zitten ze er weer aan. Om je exact te vertellen hoe dit tot stand komt, gaan we er dieper op in.

Laten we voorop stellen dat een jojo-effect in de meeste gevallen veroorzaakt wordt, door een verkeerd dieet. Met verkeerd dieet bedoel ik dat niet alle stappen, tips, recepten in de goede verhoudingen zijn. Hierdoor hou je je lichaam als het ware voor de gek. Er ontstaan de volgende nadelen die een jojo-effect vergroten:

  • Je eet TE WEINIG calorieën. We hebben nu eenmaal calorieën nodig en daar zijn dagelijkse richtlijnen voor. Vrouwen hebben 2000 calorieën nodig en mannen 2500 calorieën.
  • Zodra je weer ”normaal” gaat eten krijgt je lichaam plots veel meer calorieën binnen. Dit wordt omgezet in lichaamsvet waardoor de verloren kilo’s er weer snel aanvliegen.
  • Je mist belangrijke voedingstoffen die je lichaamsgewicht normaal gesproken in balans houden.
  • Uiteindelijk ben je weer aangekomen in gewicht en begin je weer van voren af aan met afvallen tenminste, als je er weer opnieuw voor wilt gaan.

De kans is groot dat je er niet meer in gelooft. Gedachten als ik heb hier aanleg voor, of dit is genetisch bepaald zijn onzin. Ook heeft het niet allemaal met het dieet te maken dat je gebruikt hebt. In plaats van met je handen in het haar te blijven zitten, kun je er vanaf nu wat aan doen!

Een jojo effect voorkomen met doeltreffende tips

Er zijn verschillende manieren om een jojo effect te voorkomen. De tips zijn eenvoudig en direct toe te passen. Wanneer je er 100% voor gaat krijg je er 200% voor terug. Ook deel ik later in dit artikel een dieet waarbij een jojo effect niet tot stand komt.

AFSLANKTIP: Het gratis weekmenu, boodschappenlijstje en afslankrecepten zijn super handig. Ik maak wekelijks gebruik van de recepten en raad jou dit ook van harte aan. Het weekmenu, boodschappenlijstje en afslankrecepten kun je hieronder gratis downloaden.

1. Minder eten vs Gezond eten

Een van de meest besproken onderwerpen zodra je gaat afvallen is, eet gewoon minder. Dat je minder moet eten kan grotendeels kloppen, maar eet dan wel gezond. Want wanneer je niet het verschil weet tussen minder eten en gezond eten, gaat het alsnog mis.

Je maakt bijvoorbeeld de keuze om een gezonde notenyoghurt te eten terwijl aan deze notenmix suikers zijn toegevoegd. Lees daarom altijd de etiketten van de producten die je koopt. Vind je dat lastig, maak dan gebruik van een dieet met kant en klare boodschappen lijsten. Zo weet je precies wat je wel en niet kunt kopen!

2. Maak gebruik van een ”cheat day”

Met een cheat day wordt bedoeld dat je kunt eten wat je ”wilt”. Één dag in de week hoef je er niet op te letten. Hier wil je natuurlijk meer over weten. Op een cheat day mag je eten wat je lekker vind. Hoeveel je maar wilt. Ten eerste versterkt dit de gedachten tijdens het afvallen. Je creëert namelijk een moment, om naar uit te kijken. Of je nu 1000, 1500 of 2000 calorieën per dag eet, een cheat mag (moet) altijd. Er gebeurt namelijk iets in je lichaam dat onmisbaar is om een jojo effect te voorkomen.

Er worden namelijk 2 hormonen geactiveerd die onmisbaar zijn wanneer je wilt afvallen. Deze 2 hormonen zijn leptine en ghreline. Hoe meer leptine hoe meer vet je verbrand en ghreline stopt een hongerig gevoel.

Zodra je dus aan het cheaten bent, krijgt je leptine hormoon een ongelooflijke boost. Hierdoor neemt je ghreline hormoon direct af. Dit betekent dat je vetverbranding actief in werking wordt gezet en de kans op een honger gevoel in grote maten afneemt.

jojo effect voorkomen

3. Neem de tijd

Beter start je NIET met een dieet waarin wordt beloofd dat je 5 kilo per week afvalt. Dit is onverantwoord en slecht voor je gezondheid. Ga dus niet overhaast aan de slag omdat je zo snel mogelijk, veel kilo’s wilt afvallen. Deze snelle kilo’s zitten er namelijk ook weer heel snel aan!

1 tot 2 kilo per week is gezond en realistisch. Het kan natuurlijk voorkomen dat je meer afvalt en dat is mooi meegenomen als je het tenminste verantwoord doet. Daarnaast is het belangrijk om je voorruitgang bij te houden. Zo kun je ten alle tijden je dieet aanpassen en motiveert het ook, zodra je ziet dat er een aantal kilo’s vanaf zijn.

4. Krachttraining

We weten dat gezond eten de belangrijkste manier is om af te vallen. Wanneer je het gezond eten gaat combineren met krachttraining, versnel je het afval proces op een verantwoorde manier. Ook bescherm je je spiermassa want dat moet natuurlijk behouden blijven.

Er is energie nodig om aan krachttraining te doen. Hierdoor verbrand je calorieën. Ook maak je je lichaam fit en strak. Het betekend absoluut niet dat je iedere dag moet gaan zweten in de sportschool. Wanneer je de mogelijkheid hebt om 2 a 3 keer per week te sporten, is het een geweldige toevoeging aan je afval proces.

5. Bereid je mentaal voor

Afvallen zit ook zeker tussen je twee oren. Wanneer je mentaal er niet aan toe bent, is de kans groot dat je niet afvalt. Welk dieet je ook gebruikt, alleen jij zelf kunt de keuze maken om iets aan je lichaamsgewicht te doen. Zorg er dan ook voor dat je de knopt hebt omgedraaid. Denk niet in problemen maar in oplossingen. Het heeft geen zin om jezelf te overtuigen dat het moment van afvallen er nog niet is. Of dat je te druk bent met je werk of studie.

Voor alles is namelijk een oplossing. Zorg dat je je mentaal voorbereid en denk verder voorruit. Schrijf de voordelen op wanneer je een slank(er) lichaam hebt. Dit zorgt voor een bron van motivatie, zodat je direct wilt beginnen aan een betere versie van jezelf!

6. Vergeet vooral niet te genieten

Afvallen hoeft absoluut niet vervelend te zijn. Jezelf uithongeren en strenge diëten zijn allemaal NIET nodig, om bij je streefgewicht te komen. Stel daarom geen dingen uit die je er normaal gesproken voor zorgen dat je je gelukkig voelt. Ga uit eten en ga naar de film. Er zijn genoeg manieren om verantwoord te genieten. Je kunt ook een genieten op een cheat day. Ga naar je favoriete restaurant of kies een leuke film uit. Vergeet niet een bak popcorn te bestellen :).

Jojo effect voorkomen

Jojo effect voorkomen/stoppen

De bovenstaande tips kun je ook gebruiken om een jojo effect te stoppen. Het is belangrijk om te zorgen voor verandering wanneer je het gevoel hebt, dat het de verkeerde kant uit gaat. Raak vooral niet in een negatieve spiraal maar wees blij, dat je er op tijd bij bent. Je kunt het vanaf nu anders gaan doen. Ik begrijp dat je waarschijnlijk de bomen door het bos niet meer ziet. Je probeert van alles en telkens ben je terug bij af. De een beweert dit en de ander beweert dat. Wanneer je graag een stok achter de deur wilt, maak dan gebruik van het volgende dieet dat ik hieronder benoem.

Jojo effect voorkomen dankzij mijn 30 Dagen Menu

Wil je graag meer gezonde koolhydraatarme recepten, dan raad ik je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu aan. Dit programma bevat 30 complete dagmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. De Recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden.

Het voordeel van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu is dat je anders gaat eten en niet minder! Geen honger lijden dus!!

Daarnaast kun je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu met 100% afslank garantie gebruiken. Val je namelijk niet af, krijg je gewoon je geld terug.   Open hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>>

Heb je nog vragen over het recept of het dieet programma dat ik met je deel, laat dan onderaan in dit artikel een reactie achter. Ook lees je hier vragen en ervaringen van anderen.

jojo effect voorkomen

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 10 juli, 2017

Auteur

Timo

Categorie

Afvallen Gezondheid

Tags

2 reacties op "Jojo Effect Voorkomen – Op Gewicht Blijven Doe Je Zo!"

  1. Sandra schreef:

    Heel interessant en tips die ik zeker kan gebruiken.
    Heb nog een vraag over de Afslank Receptenbijbel…
    Kan ik dit met mijn hele gezin gebruiken? Zie het namelijk niet
    zitten als ik dubbel moet gaan koken. Spreekt me namelijk wel aan
    dat afslank programma.

    1. timo schreef:

      Hoi Sandra,

      Graag gedaan hoor :)!

      Je kunt de Afslank Receptenbijbel ook met je gezin gebruiken.
      Je hoeft niet apart te gaan koken. De recepten zijn namelijk voor iedereen.
      Mocht je gebruik gaan maken, wens ik je succes en vooral veel plezier toe 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2024 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies