Lang wakker liggen

Lang Wakker Liggen – Deze Voeding + Tips helpen Bij Een Betere Slaap!

Laatste update: 19 oktober, 2018 | Geen reacties

Lang wakker liggen is vervelend! Het liefst wil je binnen een paar minuten in slaap vallen. Het lang wakker liggen kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Toch is het mogelijk je slaap te stimuleren. De volgende voedingsmiddelen zorgen voor een betere slaap. 

Slapen behoort tot een natuurlijke behoefte. Niet iedereen valt snel in slaap. Ook kan het regelmatig voorkomen dat je midden in de nacht wakker wordt.

Deze verstoring in het slaapritme heeft vooral te maken, met hoe iemand zich voelt. Maak je je druk of heb je veel stress, dan is de kans groot dat je nachtrust verstoord wordt.

Lang wakker liggen

Slaap is niet alleen belangrijk om je lichaam te laten rusten. Ook je geest heeft deze rust hard nodig. In je slaap verwerk je namelijk de gebeurtenissen van de afgelopen dag. Als je geest niet goed uitgerust is, heb je de volgende dag meer moeite om te functioneren.

Wanneer je deze klachten al een poosje ervaart, is het belangrijk om te zoeken naar een oplossing. Het negeren van deze slaapproblemen kan namelijk zorgen voor lichamelijke en psychische klachten!

Lang wakker liggen – Wat kun je ertegen doen?

Er zijn verschillende manieren om je nachtrust te verbeteren. Mocht je er al langere tijd last van hebben, is het verstandig om een arts te raadplegen.

Je kunt er ook voor kiezen om eerst natuurlijke en gezonde methodes te proberen. In dit artikel deel ik een aantal voedingsmiddelen die mineralen bevatten. Deze mineralen hebben effect op je nachtrust.

Laten we eerst kijken naar de plek waar het slapen gaan gebeurt, de slaapkamer! Er zijn een aantal manieren om lang wakker liggen, tegen te gaan!

#1. Temperatuur, licht en lawaai

Een warme slaapkamer met veel licht doorlating, heeft een negatief effect op je slaap. Ook onbewust wordt het licht opgenomen door je hersenen. Dit zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap valt, maar ook eerder wakker wordt.

Zorg daarom voor een donkere slaapkamer met een temperatuur van maximaal 18 graden. Daarnaast zorg je dat er geen geluid aanwezig is. Val niet met je tv in slaap. Beter gezegd laat je de tv helemaal uit als je wilt gaan slapen!

Lang wakker liggen

#2. Creëer rust op je slaapkamer

Het kan in je hoofd een chaos zijn. Je slaapkamer mag hier niet onder lijden. Wanneer je namelijk stress hebt en je slaapkammer is rommelig, duurt het langer voordat je in slaap valt. Je hersenen raken gefrustreerd en je kunt niet je rust vinden.

Laat daarom geen kleding rondslingeren. Wanneer je slaapkamer opgeruimd is, maak je je hoofd makkelijker leeg. Je bent ook minder snel afgeleid waardoor je eerder in slaap valt.

#3. Zet apparatuur uit!

Een standby lampje lijkt misschien onschuldig, maar dat is het niet! Het lampje remt namelijk de aanmaak van melatonine. Deze lichaamseigen slaaphormoon zorgt ervoor dat je in slaap valt.

Als het lampje brand, word je melatonine geremd. Schakel daarom de tv en andere lampjes op je slaapkamer volledig uit. Hierdoor wordt er mee melatonine aangemaakt, waardoor je makkelijker in slaap valt!

Lang wakker liggen – Deze voeding helpt bij een betere slaap!

Nu je rekening kunt houden met een aantal slaapkamer regels, kun je ook je avond snack aanpassen. Voor het slapen gaan zijn er namelijk voedingsmiddelen, die je slaap kunnen bevorderen.

Dit komt door een verschillende combinatie aan mineralen. Het mineraal Magnesium kan ervoor zorgen, dat je beter in slaap valt. Magnesium kun je uit voedingen halen maar wordt ook gebruikt als voedingssupplement.

Voedingsmiddelen met magnesium zijn:

– Volkoren graan producten
– Noten
– Spinazie
– Avocado
– Bananen
– Broccoli
– Zilvervlies rijst
– Vis

Lang wakker liggen

Deze voedingsmiddelen kunnen je slaap bevorderen. In combinatie met bovenstaande slaapkamer tips, ben je op de goede weg.

Daarnaast is het ook belangrijk om je geest tot rust te brengen. Wanneer je te veel piekert en nadenkt, wordt slapen gaan heel lastig.

Lang wakker liggen heeft dan ook te maken met verschillende oorzaken. Om ervoor te zorgen dat je je geest meer rust gunt, kun je de volgende manieren toepassen.

 * Zorg dat je ontspant *

Heb je een drukke dag gehad en barst je van de prikkels, schakel dan af door het nemen van een warme douche. Trek je terug op de bank en zorg voor afleiding. Kijk een leuk en luchtig programma of lees een boek.

Het is namelijk belangrijk dat je je gedachten leeg maakt. Blijf niet te veel piekeren over zaken, waar je nu geen invloed op hebt. Morgen is een nieuwe dag! Vaak is het zo dat je de volgende dag er weer anders tegen aan kijkt.

Je gedachte is namelijk op volle kracht omdat je een goede nachtrust hebt gehad. Zo als je kunt zien draait het allemaal om de juiste balans. Deze balans is niet moeilijk, het zit van nature in ons.

Ook een wandeling maken kan helpen. Wanneer het lekker weer is, maak er dan gebruik van. Neem een leuke route en neem tussendoor even rust op een bankje. Luister naar de geluiden om je heen en geniet!

Lang wakker liggen

* Doe waar je behoefte aan hebt *

Vaak weet je zelf het beste waar je behoefte aan hebt. Geef daar aan toe. Wil je op tijd naar bed, doe dit dan ook. Wil je graag nog een vriend of vriendin bellen, doe dit dan ook. Het maakt niet uit, het zorgt er juist voor dat je rust hebt.

Je gedachte zijn namelijk een grote oorzaak van lang wakker liggen. Je kunt over de gekste dingen blijven nadenken. Door ruimte te creëren in je hoofd, schakel je de pieker stand uit!

Maak het jezelf daarom niet lastig. lang wakker liggen kun je in de meeste gevallen zelf oplossen. Wanneer je er last van blijft hebben, kun je beter een arts raadplegen!

Conclusie lang wakker liggen

Je hebt nu een indruk van de manieren die slaap bevorderen. Probeer ze zeker eens uit. Een goede nachtrust mag namelijk niet ontbreken. Slapen is een zeer belangrijk onderdeel van het leven.

Zodra je weer een goede nachtrust ervaart, weet ik zeker dat je hierover waakt. De voordelen van uitgerust wakker worden zijn namelijk mega waardevol!

Ik wens je succes bij het toepassen en als je nog vragen hebt, kun je deze onderaan in dit artikel stellen. In de meeste gevallen kom ik er dezelfde dag nog op terug 🙂

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 22 mei, 2017

Auteur

Timo

Categorie

Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2024 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies