Minder suiker eten? Herken direct ongezonde voeding!

Laatste update: 8 januari, 2019 | Geen reacties

Minder suiker eten is van essentieel belang om gezond te blijven. Dagelijks krijgen we gemiddeld 30 suikerklontjes binnen. Uit onderzoek blijkt dat we niet in de gaten hebben, hoeveel suiker er in verschillende producten wordt gestopt. Daarom is het hoog tijd om je suikerinname terug te dringen. Hierdoor voel je je beter en daarnaast maak je minder kans op verschillende soorten ziektes.

Minder suiker eten

Weten we allemaal dat suiker slecht voor ons is. Toch eet je meer suiker dan je denkt. Er worden namelijk allerlei (schuil) namen bedacht voor suiker.

Daarnaast werkt suiker verslavend. Dit betekent dat je lichaam erom vraagt wanneer het enige tijd geen suiker heeft ontvangen.

Je kunt je voorstellen dat dit gevolgen kan hebben voor je gezondheid. In dit artikel lees je belangrijke informatie over suiker. Je leert schuilnamen voor suiker te herkennen en ook laat ik je producten zien waar weinig tot geen suiker in zit!

Wat is suiker eigenlijk?

minder suiker eten

Suiker is een koolhydraat waarvan de smaak zoet is. Er zijn verschillende soorten vormen van suiker zoals tafelsuiker oftewel sucrose.

Sucrose vind je ook op de etiketten van voedingsmiddelen. Ook de namen glucose, fructose en galactose hebben met suiker te maken.

Hieronder deel ik een overzicht betreft de van nature aanwezige suikers. Deze suiker zitten met name in voedingsmiddelen.

– Glucose

Glucose komt voor in planten en vruchten. Het lichaam verbrand deze stof als energie. Ook kan je lichaam glucose produceren indien dat nodig is.

– Sucrose

Sucrose is afkomstig van suikerriet. Het bevind zich in de wortels van de plant en is ook aanwezig in andere soorten vruchten en planten.

– Fructose

Fructose is vruchtensuiker die van nature aanwezig is in fruit. De suikers in honing behoren ook tot fructose en is zoeter dan tafelsuiker.

– Lactose

Lactose is melksuiker en ontstaat door een proces in ons lichaam. Kinderen hebben dit nodig door de aanwezige moleculen in het lichaam. Sommige volwassen hebben dit niet meer en dan spreek je van lactose-intolerantie.

Er zijn dus verschillende soorten suiker. Wanneer je de volgende keer op een etiket kijkt, weet je al een stuk meer over suiker en waar het vandaan komt.

Welke varianten van suiker zijn er?

Suiker komt in vele namen voor. De volgende tip zorgt ervoor dat je altijd de aanwezige suiker kunt herkennen. Een etiket bevat een opsomming aan ingrediënten. Wanneer suiker een van de top 3 ingrediënten is, weet je dat er veel suiker aanwezig is.

Waar ik je ook op wil behoeden is dat je het woord suiker, zelden ziet voorkomen. Hier zijn namelijk ”schuilnamen” voor bedacht! De lijst hieronder laat zien welke schuilnamen er zijn. Zo ben je de fabrikanten een stap voor!

  • Dextrose
  • Suiker
  • Siroop
  • Melasse
  • Rietsuiker
  • Cristalsuiker
  • Fructose
  • Fructosestroop
  • Basterdsuiker
  • Invertsuiker
  • Bruine Suiker

Lees altijd de etiketten wanneer je een product wilt komen. Je zult verstelt staan van de aanwezige suikers. De ingrediënten worden in de meeste gevallen per 100 gram aangegeven.

Koop je een verpakking die helemaal op gaat en bevat het meer dan 100 gram, reken dan de juiste hoeveelheid suikers uit die je binnen krijgt. Ik weet zeker dat je in de meeste gevallen de ”gezonde toetjes en ontbijtgranen” aan de kant zet!

Wat doet suiker met je lichaam?

Minder suiker eten is een verstandige keuze. Suiker wordt namelijk als vet opgeslagen. Erfelijke aanleg speelt hierbij ook een grote rol.

Zo zijn er mensen met een snelle stofwisseling of langzame stofwisseling. Suiker wordt direct in het bloed opgenomen. Er komt insuline vrij en dat zorgt ervoor dat je lichaam om kan gaan met alle suikers.

Insuline zorgt ervoor om het suikerniveau in ons bloed te normaliseren. Doordat we dagelijks te veel suikers binnen krijgen, werk niet alles in je lichaam zoals het zou moeten zijn. Er komt teveel insuline vrij met als resultaat een te lage bloedsuikerspiegel.

Wat zijn de gevolgen wanneer je teveel suiker eet?

minder suiker eten

Te veel suiker zorgt niet alleen voor overgewicht maar ook neemt de kans op diabetes, hart- en vaatziekten, nierfalen en een te hoge bloeddruk toe.

Het is dus verstandig om zoveel mogelijk suiker te vermijden. Dit betekent niet dat je geen suiker mag eten! Fruit en groente bevat ook suiker en daar reageert het lichaam goed op.

Het gaat met name om de toevoegde suiker die fabrikanten stoppen in verschillende producten. Om je te helpen deel ik hieronder soorten voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan of in kleine mate kunt nuttigen.

Minder suiker eten | 9 Tips

1. Lees de ingrediënten op een verpakking

Het is belangrijk dat je de etiketten van een verpakking controleert op de hoeveelheid aanwezige suiker. In dit artikel heb je geleerd hoe je suiker kunt herkennen. Vaak heb je al een bepaalde inschatting maar als je kijkt naar de ingrediënten kun je behoorlijk schrikken. Daarnaast is het bijna onmogelijk om een product te kopen waar geen suiker inzit. Vergelijk daarom twee producten met elkaar en kies het product waar het minst toegevoegde suiker in zit.

2. Drink geen suiker

Frisdranken zitten boordevol toegevoegde suikers. Je zult verstelt staan hoeveel suikerklontjes er in frisdrank, energiedranken en fruitdranken zit. Als je je suiker inname drastisch wilt veranderen vermijd je als eerst deze suikerhoudende dranken. Onderzoek wijst uit dat wanneer je suiker drinkt, je minder vol gevoel ervaar dan wanneer je voeding eet waar suiker inzit. Dit betekent dus dat je veel meer zult eten en drinken wat uiteindelijk nadelige gevolgen heeft. Een van de belangrijkste tips van vandaag: VERMIJD FRISDRANK!

3. kook met verse producten

Kies voor verse producten waar weinig of geen suiker aan wordt toegevoegd. Ook het maken van sausjes en dressing kun je beter zelf doen. Zelfs de soepen die je in de supermarkt koopt zitten boordevol suiker. Wanneer je jouw maaltijden zelf maakt, weet je wat je erin stopt. Je doet er dus goed aan om niet te vaak kant-en-klare maaltijden te kopen.

4. Let op schuilnamen

Je weet inmiddels dat er verschillende namen worden gebruik, om suiker mee te dekken. Trap hier niet in! De lijst die ik eerder in dit artikel met je heb gedeeld, laat precies zien welke schuilnamen er zijn. Gelukkig zijn er zoetstoffen op de markt die prima de zoetheid van suiker kunnen vervangen. Helaas zijn er ook zoetstoffen die aspartaam bevatten en deze stof is schadelijk voor het lichaam.

Een veilige zoetstof is stevia maar ook dit gebruik je met mate. Daarnaast is het ook mogelijk om koudgeslingerde natuurlijke honing te gebruiken of agave-siroop en ahorn-siroop. Deze smaakmakers zijn gezonder dan suiker maar nog altijd rijk aan suiker. gebruik het met mate!

5. Kies de juiste snacks

De juiste snack kiezen is niet voor iedereen even makkelijk. Toch is het heel eenvoudig! Vergeet muesli repen met allerlei geheimzinnige noten en zaden of koekjes waar je energie van krijgt. Hier zit net zo veel suiker in als in een Mars. Kies voedsel waar geen toevoegde suiker in zit. Denk bijvoorbeeld aan natuurlijke yoghurt, rozijnen, fruit, popcorn, volkoren crackers. Wil je meer variatie en smaakvolle suikerarme recepten klaarmaken, bekijk dan de tip die ik hieronder met je deel!

6. Eet niet teveel snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn suikers waar het lichaam weinig mee kan. Producten waar snelle koolhydraten inzitten zijn pasta, rijst, brood, chips en vergelijkbare producten. Eet dit met mate en vervang het voor groente. Nee, je hoeft uiteraard niet alleen maar groente te eten maar als je echt een gezond gewicht/lichaam wilt, doe je er goed aan om niet te vaak snelle koolhydraten naar binnen te stoppen. Je gaat er alleen maar op voorruit :-)!

7. Eet meer eiwitrijke voeding

Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Zonder eiwitten kan het menselijk lichaam niet functioneren. Ze zijn dus van essentieel belang! Het eten van eiwitten heeft tevens een verzadigd effect. Je hebt minder trek in zoetigheid waardoor je minder snel naar zoetigheid grijpt. Daarnaast herstellen je spieren veel sneller en in combinatie met fitness stimuleer je spiergroei. Voeding met een hoog eiwitgehalte zijn vlees, vis, eieren, noten en groene groenten.

8. Drink koffie en thee zonder suiker

Probeer langzaam af te bouwen met suiker toe te voegen aan je koffie of thee. Je zult zien dat je de smaak van koffie en thee veel beter proeft en dat ga je uit eindelijk lekkerder vinden. Het lijkt misschien lastig maar alles went! Mocht je het toch lastig vinden gebruik dan zoetstof in plaats van suiker.

9. Suiker als comfort-food

Het werkt heel simpel. Des te minder suiker je binnen krijgt, hoe minder de drang naar suiker! Mocht je een dag niet lekker in je vel zitten, grijp dan niet naar chocolade, cupcakes of taartjes. In het begin voel je je nog lekker maar al snel krijg je een behoorlijk schuldgevoel van wat je allemaal naar binnen hebt gewerkt. Je schiet er dus niets mee op! Verwen jezelf met een eigengemaakte smoothie of eet verschillend fruit. Hier haal je veel meer energie uit en is tevens gezond voor je lichaam!

Wat is een suikerarm dieet?

Je hebt deze term al vaker voorbij zien komen. Een suikerarm dieet betekent dat je minder suiker eet. Het betekent dus niet dat je totaal geen suiker meer binnen krijgt.

Er is namelijk een belangrijk verschil tussen natuurlijke suikers en geraffineerde suikers. De van nature aanwezige suikers vind je in groente en fruit. Dit zijn de langzame koolhydraten en leveren energie voor je lichaam.

Stoppen met suiker is dus niet nodig! Maar hoe kun je ervoor zorgen dat de maaltijden die je maakt, de juiste hoeveelheid gezonde suikers bevat

De voordelen van minder suiker eten

Zodra je minder suiker eet, ontstaan er een hoop voordelen. Je lichaamsgewicht neemt minder snel toe en ook is het makkelijker om op gewicht te blijven.

Dit is ook de rede waarom veel mensen met een koolhydraatarm dieet beginnen. Je valt namelijk een aantal kilo af en daarnaast is er bijna geen kans op een jojo-effect.

Naast het hebben en houden van een gezond gewicht heb je ook minder kans op diabetes, nierfalen, hart- en vaatziekten en een suiker verslaving.

Zoals je kunt zien zijn de voordelen die je ervoor terug krijgt van groot belang. De tips in dit artikel helpen je om minder suiker binnen te krijgen.

Tot slot

Minder suiker eten is makkelijker dan je denkt. Wanneer je de schuilnamen herkent en de tips uit dit artikel meeneemt, kom je al een heel eind.

Je bent meer te weten gekomen over de nadelen van suiker en welke voedingsmiddelen je gerust kunt blijven eten. Suiker boycotten is niet nodig want je lichaam heeft gezonde suikers nodig!

Een gezonde keuze maken in de supermarkt doe je met de volgende producten: verse groente, vers fruit, yoghurt, noten en pinda’s, pesto, tapenade, zongedroogde tomaten, rosbief, rookvlees, rauwe ham, verschillende vissoorten, pindakaas, rijstwafels, popcorn en vergelijkbare producten.

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 11 april, 2018

Auteur

Timo

Categorie

Afvallen Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies