niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen? zo val je snel en diep in slaap

Laatste update: 30 april, 2020 | 2 reacties

Niet kunnen slapen kan met verschillende oorzaken te maken hebben. Je ligt uren lang wakker en kan je draai niet vinden. Enorm vervelend want de volgende dag moet je er weer tegenaan. In dit artikel lees je hoe je snel en diep in slaap kunt vallen zodat je frist en fruitig aan een nieuwe dag begint!

Niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen brengt verschillende nadelen met zich mee. Je ervaart minder energie, kunt je niet concentreren, minder stressbestendig en ook ben je vatbaar voor ziektes.

Klinkt allemaal heel naar maar dit zijn wel degelijk de gevolgen van slaaptekort. Hoog tijd om je te helpen! Toch zijn er serieuze slaapproblemen mogelijk en dan heb je ”professionele hulp” nodig. De volgende cursus kan je hier wellicht mee helpen.

Oorzaken niet kunnen slapen

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. In sommige gevallen doe je het zelf. Denk maar aan mobiel telefoon gebruik in bed.

Het blauwe licht van je telefoon remt namelijk de aanmaak van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof. Deze stof helpt je om in slaap te vallen.

Doordat de aanmaak van melatonine uitblijft, lig je veel te lang wakker. Je houdt je lichaam in een staat van niet-slapen. Ook kan het zo zijn dat je te graag wilt slapen.

Ik begrijp dat je opzoek bent naar de tips die je WEL helpen om te kunnen slapen. Maar het is belangrijk dat je eerst weet welke oorzaken er kunnen zijn!

niet kunnen slapen

Serieuze oorzaken

Wanneer je een van de onderstaande oorzaken herkent, is het belangrijk om dit artikel zo goed mogelijk in je op te nemen. De tips kun je makkelijk en snel opvolgen. Ik raad je dan aan om snel verder te lezen!

Niet kunnen slapen door:

  • Stress
  • Angst
  • Druk maken
  • Overgevoeligheid
  • Verkeerde voeding

In alle gevallen is er een oplossing! Onthoud wel dat alleen jij ervoor kan zorgen dat je de oplossingen toepast. Ben je bereid om je slaapproblemen aan te pakken dan is een betere nachtrust gegarandeerd!

Emoties rondom slaap

Wanneer je enige tijd wakker ligt ontstaat er allerlei emoties. Je wilt namelijk in slaap vallen en raakt gefrustreerd zodra dat niet lukt, herkenbaar?

Er gaan allerlei gedachte door je hoofd. Sh*t de klok staat alweer op 3:27 uur is het al zo laat en ik wil gewoon slapen.. maar nu kan ik helemaal niet meer inslapen. Hoe moet ik morgen dan functioneren op het werk?

Dit soort gedachtes zorgen ervoor dat het alleen maar lastiger wordt om te slapen. Er ontstaat een bepaalde angst en de kans is groot dat je inderdaad de hele nacht wakker ligt te woelen!

Accepteer slapeloosheid en heb het vertrouwen dat het allemaal goed komt. Denk na over de roze olifant en leuke dingen! Slaapproblemen kun je wel degelijk oplossen ook als je ten einde raad bent.

7 TIPS voor niet kunnen slapen

Dan is het nu tijd om de waardevolle tips met je te delen. Ik wil het graag simpel en effectief houden. Je hebt namelijk geen spannende tactieken nodig om je slaap kwaliteit te verbeteren.

#1. De slaapkamer

De slaapkamer is een belangrijke plek! Hier moet je namelijk tot rust komen. Is je slaapkamer een grote rommel dan neem je dit ook mee naar bed. Je hersenen registreren namelijk alle rommel waardoor je onrustig wordt. Een nette slaapkamer doet wonderen!

Ook is de temperatuur belangrijk. Te warm of te koud gaat niet werken. Zorg gedurende dag voor frisse lucht en voordat je naar bed gaat +/- uur van te voren, doe je het raam dicht. Verse lucht is goed voor je lichaam!

Grote kans dat jij een TV op je slaapkamer hebt. Ik durf te wedden dat het standby lampje brand :-). Dit is helaas een melatonine remmer. Je kunt beter je apparatuur uitzetten zodat je geen last hebt van licht en geluid.

#2. Stap uit bed

We hebben de neiging om in bed te liggen wanneer je niet kunt slapen. Je blijft draaien en malen waardoor het niet makkelijker wordt.

Door even uit te bed te stappen geef je jezelf de mogelijkheid om je lichaam en brein te resetten. In tip 3 geef ik een aantal voorbeelden wat je kunt doen om in de reset modus te komen.

#3. Doe niet te ingewikkeld (Meest praktische TIP)

niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen kun je oplossen door even wat anders te gaan doen. Neem bijvoorbeeld een glas water of drink een warme kop melk.

Ook kun je een boek lezen of een wasmand wegwerken. Je zult zien dat je binnen 15 minuten moe wordt waardoor je terug naar bed kunt gaan.

Je hersenen komen namelijk tot rust en dat zorgt ervoor dat je moe wordt. Ook neemt de aanmaak van melatonine toe en daardoor val je sneller in slaap zodra je weer in bed ligt.

#4. Fantaseer en droom

Dit is een van mijn meest favoriete stap! Het werkt snel en je krijgt er een mooie droom voor terug. Zodra je in bed ligt visualiseer je dingen waar je naar uit kijkt.

Ga je binnenkort een dagje weg, bedenk dan wat je allemaal wilt gaan doen. Hoe ziet de dag eruit en welke schoenen ga je misschien kopen. Of je gaat een stad bezoeken waar je favoriete cupcake store ligt.

Door te dromen over dingen die je leuk vind val je sneller in slaap. Uiteindelijk lijkt het alsof je daar bent en het mooie is dat je dat waar kunt maken. Het helpt beter dan je denkt!

#5. Neem je zorgen niet mee naar bed

Tip 5 is een zeer waardevolle tip als het gaat om niet kunnen slapen! Iedereen heeft last van bepaalde stress of zorg momenten. Dit is menselijk en daarnaast is voor elk probleem een oplossing!

Met zorgen naar bed gaan werk niet! Je ligt wakker en blijft aan een stuk door piekeren. Dit kan totaal anders!

Leer jezelf aan dat je jouw zorgen buiten de slaapkamer laat. Je kunt ten slotte tijdens het slapen je problemen niet oplossen. Daarvoor moet je wakker en uitgerust zijn.

Je zult verstelt staan hoe snel je jezelf kunt aanleren om je zorgen niet mee naar bed te nemen. Je hersenen kunnen er niet aan denken omdat je dit simpelweg hebt aangeleerd.

Daarnaast is het zo dat wanneer je wakker wordt, sneller een oplossing vindt. Pas stap 5 toe en je zult zien dat het makkelijker is dan het lijkt!

#6. Voeding (Meest belangrijke TIP)

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die je wakker houden. Eet of drink je voor het slapen gaan producten met veel suiker, dan is de kans groot dat je moeilijker in slaap kunt vallen.

Je insuline blijft op een te hoog niveau, om rust te kunnen vinden. Het volgen van een koolhydraatarm weekmenu is een snelle manier om je slaapproblemen aan te verhelpen! Hierin zijn 30 dagmenu’s opgenomen die er voor zorgen dat jij meer rust krijgt en s’ochtends energieker opstaat.

Ook kun je beter geen alcohol en drankjes met cafeïne nuttigen voordat je naar bed gaat. Het liefste na 18:00 uur geen alcohol of cafeïne meer.

Misschien voel je fysiek uitgeput, je hersenen kunnen actief blijven wanneer je NIET de juiste voeding neemt voordat je gaat slapen. Daarnaast is er nog heel veel wat je gewoon wel kunt eten en drinken zonder dat het je slaapkwaliteit wordt beïnvloed :-).

#7. Voldoende beweging

Sporten en fysiek inspannen is gezond! Bovendien zorgt voldoende beweging ongeveer 30 minuten per dag dat je beter in- en doorslaapt. Als je te weinig beweegt ben je ’s avonds minder moe. Je komt moeilijker in slaap en ook mentaal ben je gespannen.

Doe je veel zittend werk of zijn er dagen dat je vooral op de bank ligt, probeer dan te bewegen. Je kunt een blok wandelen of je gaat sporten. Je zult zien dat je makkelijker in slaap valt.

Totaal niet kunnen slapen

niet kunnen slapen

Heb je de tips van hierboven geprobeerd en lukt slapen nog steeds niet, dan wordt het tijd om zwaarder geschut in te zetten.

Vraag jezelf af, waarom kan niet slapen? Wat is er aan de hand en kan ik er wat aan doen? Zo kan het voorkomen dat je je werk niet leuk vindt.

Je gaat er met tegenzin naar toe en zodra je in bed ligt blijft deze gedachte door je hoofd gaan. Misschien is de werkdruk wel veel te hoog of is er een vervelende collega?!

Er kunnen ook redenen zijn die je niet door hebt. Wat er ook uiteindelijk aan de hand is. er moet een oplossing komen.

De snelste oplossing: Perfect Slapen In 7 Stappen!

Perfect Slapen In 7 Stappen is ontwikkeld door William van der Klaauw. Hij heeft een compleet stappenplan ontwikkeld waarmee je serieuze slaapproblemen kunt aanpakken.

William heeft inmiddels 73.000 deelnemers succesvol geholpen! Bekijk hier meer dan 1000 ervaringen van andere gebruikers >>>

Zijn methode gaat je helpen om echt oorzaken van slaapproblemen bij de wortel aan te pakken. De volgende voordelen ervaar je zodra je start met Perfect Slapen In 7 Stappen:

  • Je valt sneller in slaap
  • Wordt uitgerust wakker
  • Je slaapt door tijdens de nacht
  • Meer energie
  • Kunt beter presteren
  • Geniet meer van het leven

Wil je meer te weten komen over Perfect Slapen In 7 Stappen, klik dan NU op de knop hieronder zodat je jouw slaapproblemen direct kunt oplossen!

Tot slot

Niet kunnen slapen is vervelend en gelukkig kun je er genoeg tegen doen! In dit artikel ben je namelijk tips te weten gekomen, die je helpen bij het in slaap vallen.

Aangezien slaapproblemen steeds vaker voorkomen is het verstandig om hulp te zoeken. Je kunt het stappenplan van hierboven bekijken of je neemt contact op met je huisarts.

Ik hoop dat je antwoord hebt gekregen op je vraag. Mocht je nog vragen hebben, stel deze dan onderaan in dit artikel! Je leest hier ook vragen en ervaringen van andere bezoekers.

Ik wens je succes en vooral veel slaap plezier toe!

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 28 april, 2018

Auteur

Timo

Categorie

Gezondheid

Tags

2 reacties op "Niet kunnen slapen? zo val je snel en diep in slaap"

  1. Lars schreef:

    Perfect slapen in 7 stappen ga ik toch maar eens proberen. Ik heb al weken te maken met slaaptekort en dat is geen pretje. Hoop dat ik vanaf nu een beter tijd tegemoet ga! Klopt het dat je 90 dagen garantie hebt?

    1. timo schreef:

      Hoi Lars,

      Het is een goede stap om van start te gaan met Perfect Slapen In 7 Stappen!
      Je ontvangt inderdaad 90 dagen garantie. Ben je om wat voor een rede dan ook
      niet tevreden krijg je het volledige aankoopbedrag terug gestort.
      Ik wens je succes met het oplossen van je slaapproblemen. Laat me over
      een tijdje weten hoe het met je gaat.

      Groeten Timo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies