Feit of fabel? spieren hebben geheugen (tip)

Laatste update: 19 oktober, 2018 | 3 reacties

Spiergeheugen – Zodra je stopt met sporten gaat je lichaam zich hierop aanpassen. Natuurlijk is dit minder gezond voor het functioneren van je hele lijf en daarom ook zeker niet aan te raden. Heeft je lichaam een ‘spiergeheugen’ zodat de schade weer snel hersteld wordt of bestaat spiergeheugen niet?

Spiergeheugen

Lichaamsbeweging kent veel voordelen. Je conditie neemt toe, hart en bloedvaten blijven gezond, je voorkomt infecties en je weerstand blijft stabiel. Regelmatig bewegen hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn. De voordelen die je ermee bereikt zijn namelijk onmisbaar.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je voor een langere periode niet kunt sporten. Om de afbraak van spieren te beperken is gezonde en eiwitrijke voeding belangrijk. Hierdoor behoud je veel langer je spiermassa!

Spierkracht hou je alleen op peil door regelmatig te trainen. Wanneer je stop met trainen en het daarna weer oppakt is de kans groot, dat je je -Top Gewicht (bijvoorbeeld 80 kg bankdrukken) niet meer aan kunt.

spiergeheugen

Wat is spiergeheugen?

Deze vraag wordt vaak gesteld. Vooral als je tijden niet in de sportschool bent geweest. Stiekem hoop je dat je binnen no-time weer op je oude niveau zit. Je weet immers al hoeveel je ervoor hebt moeten doen. Zweten, zweten en nog eens zweten!

Waar het vooral op neer komt is de kwaliteit die je in je trainingen toepast. Zowel voor je stop periode als na je stop periode. Heb je bijvoorbeeld niet al te serieus getraind, dan heeft je lichaam je weinig te vertellen zodra je weer opnieuw begint.

Spiergeheugen ontstaat dus door op de juiste manier, te sporten. Je lichaam bewaard de bewegingen, techniek en controle. Dit wil zeggen dat zodra je het sporten weer oppakt, je sneller resultaten behaald, MITS je de afgelopen tijd serieus hebt getraind!

Spiergeheugen en eiwitten

Met serieus trainen bedoel ik natuurlijk ook gezonde en eiwitrijke voeding. Je spieren bestaan namelijk voor het grootste gedeelte uit eiwitten en water.

Wanneer je sport ontstaan er microscheurtjes in je spierweefsel. Deze scheurtjes herstel je met eiwitrijke voeding. De scheurtjes groeien dicht waardoor er extra spiermassa ontstaat.

Meer spiergroei en spiergeheugen dankzij eiwitrijke voeding

Wanneer goed voor je spieren zorgt, heb je er langer profijt van. Eet daarom eiwitrijk. Je hebt zojuist het belang van eiwitten kunnen lezen en daarom leg ik je uit welke voedingsmiddelen belangrijk zijn. Hieronder vind je producten waar veel eiwitten inzitten.

– Vlees ( Kip, Kalkoen, Rund)
– Vis (Vermijd gefrituurde vis)
– Eieren
– Melk
– Noten
– Kwark
– Yoghurt
– Franse kwark

Ook raad ik je aan om gebruik te maken van een eiwitten shake. Al jaren gebruik ik verantwoorde en gezonde shakes met gezonde voedingsstoffen. Een eiwit shake is binnen no-time klaar en makkelijk mee te nemen. Je levert je spieren extra bouwstenen waardoor je spiermassa toeneemt. => Ga Naar Gezonde En Verantwoorde Eiwitshakes

Hoe werkt spiergeheugen?

Het is daarom heel belangrijk dat je weet wat je doet. Bij iedere sport is de uitvoering en tactiek belangrijk. Uit onderzoek en eigen ervaring is gebleken dat er spiergeheugen optreedt, wanneer je dus serieuze ontwikkelingen met je lichaam hebt bereikt.

Neem je trainingen serieus en zorg ervoor dat je alle oefeningen goed uitvoert. Bij elke oefening hoort namelijk een bepaalde beweging die ervoor zorgt, dat je voorruitgang boekt. Vraag daarom altijd om hulp, als je over een bepaalde oefening twijfelt.

Doe je de oefening niet goed, dan ontstaan er weinig tot geen voorruitgang. Ook fitness is een sport waar de juiste techniek een grote rol speelt.

De meest voorkomende reden dat je tijdelijk stopt met fitness is omdat je ”stil staat”. Je ziet geen verandering en dat frustreert enorm. Om te voorkomen dat je een te grote pauze inlast, vind je onderaan in dit artikel een link, waar ik waardevolle tips benoem om voorruitgang te kunnen boeken met fitness.

spiergeheugen

Conclusie bestaan spiergeheugen?

Het aantal jaren dat je traint speelt een belangrijke rol. Ga je bijvoorbeeld constant 2 maanden wel en 2 maanden niet, dan begrijpt je spiergeheugen hier vrij weinig van!

Heb je een aantal maanden of jaren op serieus niveau getraind, dan onthoud je lichaam wel degelijk de nodige inspanningen hiervoor.

Zodra je stopt ga je absoluut in spierconditie en spiervolume achteruit. Maar zodra je de draad weer oppakt ben je veel sneller op je oude niveau. In het begin merk je dat je bepaalde oefeningen zo als eerder besproken, niet meer op het oude gewicht kunt uitvoeren. Maar naar mate je blijft trainen ben je binnen een paar weken weer op het ‘oude niveau’!

Zorg ervoor dat je eiwitrijke/proteïnerijke  voeding blijft nemen. Dit voorkomt spierafbraak en behoud je spiermassa. Zo ga je niet al te veel in je kracht achterruit en kun je makkelijker de draad weer oppakken!

spiergeheugen

Ook hoef je niet van voren af aan te beginnen. Je behoudt altijd een bepaalde kracht en conditie. Het aantal jaren dat je bezig bent geweest zijn dus als het ware niet weg gegooid. Je moet er natuurlijk wel genoeg voor blijven doen!

Spiergeheugen dankzij Het 30 Dagen Menu

Wil je graag een beter spiergeheugen dan raad ik je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu aan. Dit programma bevat 30 complete dagmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. De Recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden.

Het voordeel van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu is dat je anders gaat eten en niet minder! Geen honger lijden dus!!

Daarnaast kun je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu met 100% afslank garantie gebruiken. Val je namelijk niet af, krijg je gewoon je geld terug.   Open hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>>

Heb je nog vragen over het recept of het dieet programma dat ik met je deel, laat dan onderaan in dit artikel een reactie achter. Ook lees je hier vragen en ervaringen van anderen.

vanille cake

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 27 september, 2016

Auteur

Timo

Categorie

Fitness Gezondheid

Tags

3 reacties op "Feit of fabel? spieren hebben geheugen (tip)"

  1. Rowana schreef:

    Leuke website. Bedankt voor het delen van de info.
    Ook gebruik kunnen maken van de kortingscode!

  2. Errol schreef:

    Bedankt voor het delen van deze info. Was ook opzoek naar ondersteuning. Heb het proteïnerijke receptenpakket aangeschaft. Ben erg benieuwd. Fijne avond!

    1. timo schreef:

      Hoi Errol,

      Goed bezig! Ben benieuwd wat je ervan vindt 🙂
      Laat maar even iets weten.

      Groeten Timo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


© 2016 - 2022 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies