chiazaad pudding

De lekkerste chiazaad pudding met koffie als ontbijt

Laatste update: 9 september, 2021 | Geen reacties

Heb jij ’s ochtends ook altijd een opkikker nodig? Dan ben je vast bekend met een kopje sterke koffie voor je met je dag begint. Ik heb daarom deze heerlijke chiazaad pudding met koffie gemaakt, om je een flinke boost in de ochtend (of op elk ander moment) te geven. Het voordeel van deze pudding is dat het ook nog eens caloriearm is, dus het past binnen elk dieet! Geniet ervan!

  • Ontbijt/Dessert
  • Bereidingstijd: 1 minuut om te maken, 3 uur om te wachten
  • Aantal porties: 1
  • Koolhydraten per portie: 12 gram

TIP van Timo
Trek in nog meer lekkere recepten? Probeer dan gratis ons weekmenu! Meld je aan >> 

Ingrediënten voor de chiazaad pudding

  • 120 ml heet water
  • 2 tl instant koffie
  • 2 el chiazaad
  • Een schepje suikervrije zoetstof
  • 2 el melk naar keuze
  • Optioneel: smaakstof naar keuze

De bereidingswijze

  1. Doe eerst de koffie en zoetstof in een kommetje en roer door elkaar. Schenk daarna het water erbij en roer goed door.
  2. Schep de eetlepels melk door het mengsel en doe daarna de chiazaad erbij, gebruik eventueel wat extra smaakstof naar keus.
  3. Roer ten slotte alles nogmaals door elkaar en zet het kommetje in de koelkast. Laat het daar opstijven tot je het gaat eten. Voor de beste resultaten kan je de chiazaad pudding het beste de avond voor je ontbijt klaarmaken. Geniet ervan!

De voedingswaarden

Aantal porties: 1
Calorieën per portie: 127
Koolhydraten: 12 gram
Eiwitten: 4 gram
Vetten: 7 gram

Veelgestelde vragen

  • Is chiapudding goed om af te vallen? Chiazaad bevat veel vezels en neemt ook veel vocht op. Hierdoor heb je sneller een verzadigd gevoel in je maag, waardoor je minder geneigd bent om te snacken. Je krijgt dan minder calorieën binnen, waardoor je afvalt.
  • Kan je chiazaad pudding opwarmen? Je kan na het opstijven, de pudding eventueel in een pannetje opwarmen. Ik heb dit zelf echter nog niet gedaan, koud vind ik het het lekkerst!
  • Welke melk moet ik gebruiken? Je kan in principe alle soorten melk gebruiken, maar het lekkerst vind ik zelf ongezoete amandelmelk.

Leuke tips voor bij het maken van de chiazaad pudding

TIP 1: Extra vitaminen
Geef jezelf een extra vitamineboost in de ochtend door lekker wat vers fruit aan je pudding toe te voegen. Denk hierbij aan bosbessen, aardbeien of frambozen! Deze passen perfect bij de koffie smaak en bevatten weinig koolhydraten.

TIP 2: Maak meerdere porties tegelijk
Als je al graag vooruit wil plannen, kan je prima meerdere porties tegelijk maken. Je kan de pudding dan ook als lunch eten, of verdelen over de week. Je kan de chiapudding voor ongeveer 2 á 3 dagen in de koelkast bewaren.

TIP 3: Iets anders dan koffie
Wil je wel een energieboost, maar houd je niet van koffie? Gebruik dan matcha poeder in plaats van instantkoffie. Matcha bevat namelijk ook veel cafeïne, maar heeft niet de bittere koffie smaak!

Liever een ander ontbijtje? Probeer dit recept dan eens! Koolhydraatarme Ontbijt Bowl | Lekker Snel Op Tafel!

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 9 september, 2021

Auteur

Rozemarijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies