koolhydraatarme truffels

De heerlijkste koolhydraatarme truffels

Laatste update: 19 november, 2021 | Geen reacties

Als kind at ik graag chocolade truffels. Ze waren zo romig, vullend en lekker dat ik er geen genoeg van kon krijgen. Toen ik later met koolhydraatarm eten begon, vond ik het lastig dat ik de truffels moest laten staan. Ze bevatten te veel koolhydraten. Gelukkig ben ik met wat experimenteren erachter gekomen hoe ik zelf heerlijke koolhydraatarme truffels kan maken die nét zo lekker zijn als dat ik me kan herinneren. Daarom deel ik vandaag dit recept met jullie. Eet smakelijk en laat me weten wat je er van vindt!

  • Gebak/Dessert
  • Bereidingstijd: 15 minuten
  • Aantal porties: 12 truffels
  • Koolhydraten per truffel: 3 gram

TIP van Timo:
Effectief en snel afvallen? Meld je dan direct aan voor deze heerlijke weekmenu’s! > Direct ontvangen

Ingrediënten voor de koolhydraatarme truffels

  • 45 g ongezoet cacaopoeder
  • 115 g roomkaas naturel
  • 1 el slagroom
  • 3 el suikervrije zoetstof
  • Optioneel: een beetje amandel of vanille extract

Voor de toppings:

  • kokosrasp
  • cacaopoeder
  • gehakte nootjes

De bereidingswijze

  1. Allereerst doe je alle ingrediënten (min de toppings) in een keukenmachine en meng je het samen tot één vast geheel. Het ziet er een beetje deeg-achtig uit.
  2. Vervolgens gebruik je twee lepels of je handen om 12 balletjes te vormen. Leg deze op een vel bakpapier of op een bord.
  3. Rol de balletjes door de toppings naar keuze en zet ze terug op het bord. Ik bewaar ze altijd in de koelkast of vriezer om ze goed stevig te houden. Geniet van de koolhydraatarme truffels!

De voedingswaarden

Aantal porties: 12
Calorieën per portie: 45
Koolhydraten: 3 gram
Vetten: 4 gram
Eiwitten: 1 gram

Veelgestelde vragen

  • Hoelang kan ik de truffels bewaren? Je kan ze ongeveer een week in de koelkast bewaren, maar wel tot 3 maanden in de vriezer. Zorg wel dat ze goed afgesloten zijn van de rest van het eten in de koelkast of vriezer, anders gaan ze smaken naar alle hartige voedingsmiddelen.
  • Welke roomkaas heb ik nodig? Ik gebruik vaak de standaard Philadelphia of een huismerk variant van de supermarkt.

Tips voor het maken van de koolhydraatarme truffels

TIP 1: Maak het plantaardig
Wil je wat nieuws proberen en plantaardige truffels maken? Dat kan zeker! Tegenwoordig heeft vrijwel elke supermarkt een plantaardige roomkaas staan die je prima kan gebruiken om dit gerecht mee te maken.

TIP 2: Probeer verschillende smaken
Zoals ik in de ingrediëntenlijst al liet zien, kan je verschillende smaken toevoegen aan de truffels. Ik houd wel van een noot-achtige smaak, maar je kan ook kiezen voor vanille, of misschien wel karamel of pistache. Kies je favoriete smaak-extract en meng deze er lekker doorheen!

TIP 3: Eiwitten boost
In plaats van pure cacao, kan je ook een beetje eiwitpoeder mengen door de roomkaas om een eiwitrijke snack te krijgen. Het lekkerste is om een poeder te gebruiken met een soortgelijke smaak, zoals whey met chocoladesmaak. Eet smakelijk!

Op zoek naar andere lekkere gebakjes? Probeer dan deze eens! Heerlijke vegan kwarktaart

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 19 november, 2021

Auteur

Rozemarijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies