Ontbijten Met Banaan – Dit Had Je Eerder Willen Weten

Laatste update: 19 oktober, 2018 | Geen reacties

Ontbijten met banaan is natuurlijk heel makkelijk. Je hebt een banaan binnen no-time gepeld en je kunt het zo meer naar buiten nemen. Toch is het niet ideaal om de dag te starten, met een banaan. Er kunnen namelijk vervelende bijwerkingen ontstaan. Je leest er alles over in dit artikel!

TIP: ”Wil je graag een koolhydraatarm dieet volgen? Maak dan gebruik van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu! De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden! Daarnaast val je gemiddeld 2 kg per week af!”.  >>  Bekijk hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu

Ontbijten met banaan

Oke, laten we niet het misverstand maken dat bananen ongezond zijn. Er zitten namelijk een hoop vezels, vitamine en mineralen in een banaan. Daarnaast bevat een banaan ook koolhydraten (fruitsuikers) en dat zorgt voor een toename aan energie.

Een banaan bestaat voor 25% uit suikers. De energie boost die je hierdoor krijgt is enorm maar van korte termijn. In de meeste gevallen krijg je er na een uur een dip van en heb je onwijs veel trek gekregen. Het is daarom belangrijk om vooral in de ochtend een banaan te combineren met andere voedingsmiddelen. Hier kom ik later op terug.

Wanneer je een banaan in de ochtend eet, is dit het eerste wat je maag gaat verwerken. De voedingstoffen worden extra goed opgenomen en zo ook de vele suikers. Deze suikers hebben een nadelig effect op je spijsvertering. Ook je bloedsuikerspiegel stijgt enorm. Volgens de onderzoekers aan de Byrdie universiteit komt dit doordat suikers worden omgezet in zuur en alcohol. Nee, je hoeft nu niet alle bananen weg te gooien. Wanneer je in de ochtend graag een banaantje eet, doe dit dan op de volgende manieren.

Gezonde banaan recepten

Inderdaad, er is goed nieuws als je dol bent op bananen. Je kunt een banaan prima combineren met andere voedingsmiddelen. Deze voedingsmiddelen zijn betreft voedingstoffen in balans. Hierdoor ervaar je de juiste portie energie, zonder dat je achteraf een enorme dip krijgt!

1. Banaan met havermout

Banaan met havermout valt uitstekend te combineren. Havermout zit boordevol vezels en gezonde koolhydraten. Daarnaast geeft deze combi een verzadigd gevoel en ben je de komende uren voorzien van focus en energie. Het is mijn persoonlijke favoriet en ik eet het vrijwel iedere ochtend. Je kunt de banaan met havermout combineren met soja melk. Ook is het lekker om er bosbessen of stukjes appel aan toe te voegen.

2. Banaan met pindakaas

Een ander lekker en vooral gezonde combinatie, is banaan met pindakaas. Pindakaas bevat vezels, eiwitten en aminozuren. Deze combinatie aan voedingstoffen gaat goed samen met bananen. Je kunt de banaan in stukjes snijden en een eetlepel pindakaas op je bord toevoegen. Smeer op de stukjes banaan pindakaas en genieten maar!

Waar zijn bananen goed voor?

Toch wil ik de gezonde eigenschappen van een banaan, apart benoemen. Deze fruitsoort is na je ontbijt minder ”’schadelijk” en bovendien draagt een banaan bij aan je gezondheid. Wanneer je namelijk last hebt van vermoeidheid is een banaan de ideale oplossing. Ook helpt een banaan tegen stress. Dit valt te danken aan de aanwezige mineralen, kalium en magnesium.

Ook helpen bananen bij maagzweren, maagzuur en diarree. Dit komt met name door de oplosbare vezels. Je stoelgang wordt verbeterd en ook neutraliseren bananen je maagzuur. Wat ook nog interessant is om te weten is dat bananen de samenwerking tussen je zenuwen en spieren, versterken. Genoeg redenen dus om regelmatig een banaantje te eten.

Onthoud wel dat ontbijten met banaan zonder een combinatie van andere voedingsmiddelen, niet aan te raden is. Ook is een banaan geen maaltijdvervanger. Ik zou zeggen, geniet van combinaties hierboven en laat me weten wat je ervan vindt :).

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 12 juli, 2017

Auteur

Timo

Categorie

Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2024 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies