Zweten Tijdens Het Sporten – Belangrijk Of Toch Niet?

Laatste update: 19 oktober, 2018 | Geen reacties

Zweten tijdens het sporten overkomt ons allemaal. De een zweet meer dan de ander en soms zweet je helemaal niet. Waarschijnlijk vraag je jezelf af, hoe belangrijk is zweten eigenlijk? Boek je extra voorruitgang als je meer zweet of is er iets anders aan de hand? In dit artikel vind je de antwoorden op deze vragen.

Zweten tijdens het sporten

Je bent nog maar net begonnen met sporten en het zweet guts van je voorhoofd. Om je heen doet iemand dezelfde oefening en is kurkdroog. Aan de zichtbaarheid van zweet kun je het een en ander doen maar de hoeveelheid zweet die je produceert, is per persoon verschillend.

Wanneer je hard traint, wil dat niet zeggen dat je extra veel hoeft te zweten. Het heeft meer te maken met de vochtbalans in je lichaam. Daarnaast is je lichaamstemperatuur ook belangrijk. Als je dus binnen 5 minuten veel zweet zodra je een oefening doet, betekent het niet dat je een slechte conditie hebt. Zoals je ziet heeft het weinig zit om jezelf te vergelijken met anderen.

Z

Hoe ontstaat zweet?

Het ontstaan van zweet heeft vooral te maken met je lichaamstemperatuur. Zodra je lichaamstemperatuur toeneemt, reageert je lichaam hierop. Als het ware kom je terecht in een koel-stand waardoor je gaat zweten. Op deze manier kan je lichaam de overtollige warmte afvoeren. Zweten tijdens het sporten kan in verschillende maten plaatsvinden. Ook de temperatuur van de sportschool en de weersomstandigheden spelen een grote rol bij het zweten.

Waar is zweten goed voor?

Zweten is onmisbaar om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Wanneer je helemaal niet zweet, is dat niet goed voor je lichaam. Je kunt namelijk oververhit raken. Zweten tijdens het sporten komt vrijwel altijd voor. Zweet je niet of nauwelijks, dan is er niet voldoende inspanning. Wanneer je cardio doet is het vrijwel normaal dat je binnen 10 minuten gaat zweten en dat is maar goed ook!

Hoeveel water moet je drinken?

Gehydrateerd blijven is mega belangrijk. Dit voorkomt dat je uitdroogt. Ook zorgt het drinken van voldoende water dat je alert blijft en geen last heb van een schommeling in je evenwicht. Drink 60 minuten voordat je gaat trainen, een halve liter water. Zo blijft je vochtbalans op peil.

Tijdens het sporten kun je beter een fles water bij je hebben. Je verliest namelijk vocht en dat kun je aanvullen door te drinken. Na het sporten is het ook belangrijk om te drinken! Minimaal 2 glazen. Door het drinken van water na je training, voer je de afval stoffen uit je lichaam die vrij zijn gekomen.

Sinds ik sport zweet ik meer

Dit krijg ik vaak te horen in de sportschool. Hier is dan ook een verklaring voor. Je lichaam heeft een unieke eigenschap. Het slaat namelijk alles op. Zodra je een actief en fit leven lijd, is je lichaam hier op een gegeven moment aan gewend.

Zodra je sport, helpt jouw lichaam mee door eerder te gaan zweten. Als het ware is je lichaam hier dus op voorbereid. Daarnaast worden er ook meer zweetklieren geactiveerd waardoor het zweet eerder en makkelijker vrij komt. Meer zweten tijdens het sporten is normaal en een goede eigenschap van het lichaam!

zweten tijdens het sporten

Belangrijke dagelijkse richtlijnen

Er zijn dagelijkse richtlijnen om je vochtbalans op peil te houden. Want wist je dat het menselijke lichaam voor 65% uit water bestaat?! Water is onmisbaar voor het functioneren van je lichaam en zorgt voor veel voordelen. Later in dit artikel benoem ik alle voordelen van water.

⇒ Drink per dag minimaal 2 liter water
⇒ Drink tijdens het trainen minimaal 0,5 liter water
⇒ Wanneer je klaar bent sporten drink je 2 glazen water
⇒ Drink WATER! frisdranken, fruitsappen etc zijn geen vochtverangers

De voordelen van water

Wanneer je lichaam beschikt over voldoende water, krijg je te maken met een aantal voordelen. Onthoud dat water essentieel is om in leven te blijven.

1. Water drinken verhoogt je energie

Wanneer je niet voldoende water drinkt, voel je je moe. Je wilt graag productief zijn maar dat gaat vrij lastig. Laat staan wanneer je naar de sportschool gaat. Je zult weinig gewicht kunnen tillen en dat is natuurlijk zonde.

Als je wel voldoende water in je lijf hebt, kan je bloed effectiever door je lichaam pompen. Ook creëer je meer zuurstof en belangrijke voedingstoffen naar lichaamscellen. Je bent actiever en kunt je beter concentreren.

2. Ondersteunt spieren en gewrichten

Met voldoende water in je lichaam voorkom je spierkramp. Ook blijven je gewrichten soepel en verklein je de kans op blessures. Wat je ook kunt doen is tijdens het sporten een eigen sportdrankje klaarmaken. Deze eigengemaakte drank is simpel en voorkomt spierafbraak => 3 Gezonde en lekkere sportdranken

3. Water versterkt je immuunsysteem

Er zijn onderzoeken gedaan naar de functie van water tegen griep en verkoudheden. Het is bewezen dat water beschermt tegen verschillende virussen. Daarnaast kan water helpen tegen hartaanvallen, ademhalingsproblemen, benauwdheid en maagproblemen.

Tot slot zweten tijdens het sporten

Zo als je kunt zien is zweten tijdens het sporten normaal. De hoeveelheid zweet die je produceert is per persoon verschillend. De zweetvlekken op het shirt van de persoon naast je, wil dus niet zeggen dat deze persoon harder aan het sporten is.

Ook heb je veel belangrijke informatie kunnen lezen over het drinken van water. Water is onmisbaar en bied een hoop voordelen voor je lichaam. Ik hoop dat je het antwoord hebt gekregen op de volgende vragen:

• Waar is zweten goed voor
• Hoe ontstaat zweet
• De voordelen van water

Mocht je nog vragen hebben of tips, deel deze dan onderaan in dit artikel. Ook als je een gezond water recept hebt zie ik dit graag voorbij komen. Succes met zweten :)!

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 19 juli, 2017

Auteur

Timo

Categorie

Fitness Gezondheid

Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


© 2016 - 2022 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies