hoe lang moet bloemkool koken

Hoe lang moet bloemkool koken? Ontdek hier de kooktijd!

Laatste update: 26 november, 2019 | Geen reacties

Bloemkool is zeer gezond en zit vol met belangrijke voedingsstoffen. Om deze voedingsstoffen te behouden is de juiste kooktijd belangrijk. Vandaag behandel ik dan ook de vraag: hoe lang moet een bloemkool koken? Het antwoord hierop is 10 minuten. Wil je graag een knapperige structuur, kook de bloemkool dan 8 minuten. Ook kun je tussendoor met een scheplepel proeven of je bloemkool gaar genoeg vindt. Aangezien bloemkool onwijs gezond is, deel ik later in dit artikel een aantal eigenschappen die je niet wilt missen!

Hoe maak je een bloemkool schoon?

Zodra je groente wilt gaan koken is het van belang dat je de groente eerst schoonmaakt. Haal de bladeren van de bloemkool en snijd de stronk eraf.

Spoel de bloemkool af onder koud water. Zorg ervoor dat alle aarde en zand eraf is. Nu kun je de bloemkool in roosjes snijden.

KORTOM:
Het schoonmaken van een bloemkool zorgt ervoor dat je geen aarde of zand binnenkrijgt. Dit is niet niet goed voor je lichaam. Zet de kraan open (niet te hard) en binnen een handomdraai heb je een schone bloemkool.

Een bloemkool koken doe je als volgt:

  1. Doe de bloemkool roosjes in een pan en giet er voldoende water in (ongeveer 1 liter).
  2. Breng het water aan de kook op hoog vuur.
  3. Zodra het water kookt zet je de kookplaat of fornuis op een kleine stand (water moet nog wel koken).
  4. Kook de bloemkool 8 tot 10 minuten en giet daarna het water weg in een vergiet.
  5. Voeg eventueel kruiden toe en dien de bloemkool heet op. Eet smakelijk!

Tip van Timo: Wil je graag een heerlijk recept maken met bloemkool? Probeer dan zeker deze ovenschotel met gehakt en bloemkool

Waar is bloemkool goed voor?

Omdat bloemkool onwijs gezond is, deel ik graag een aantal belangrijke eigenschappen van de bloemkool. Zo sta je nog meer stil bij wat je eet en is het dubbel genieten!

Hoog in vezels

Bloemkool bevat veel vezels. Zo bevat 1 kopje bloemkool 3 gram vezels en dat is 10% van de dagelijkse behoefte (1)! Vezels zijn belangrijk want ze ondersteunen positieve bacteriën die ontstekingen helpen te verminderen. Ook bevorderen vezels de spijsvertering (2), (3).

Tevens tonen verschillende onderzoeken aan dat vezelrijke groente gekoppeld is aan een langer risico op verschillende ziekten zoals kanker, diabetes en hartaandoeningen (4), (5), (6).

KORTOM:
Regelmatig bloemkool eten is een verstandig idee! Vezels zijn belangrijk voor het lichaam en met een portie bloemkool, ben je al aardig op weg.

Rijk aan Sulforafaan

Sulforafaan is een antioxidant. Onderzoek toont aan dat sulforafaan helpt bij het verlagen van een hoge bloeddruk. Ook houd sulforafaan de bloedvaten gezond. Dit zijn beide belangrijke factoren bij het voorkomen van hartaandoeningen (7). Dierstudies laten zien dat sulforaan ook de kans op diabetes verminderd.

Tot slot

De vraag: hoe lang moet bloemkool koken is beantwoord met een kooktijd van 8 – 10 minuten. Ook ben je te weten gekomen hoe je bloemkool het beste schoon kunt maken. Misschien het allerbelangrijkste wat je vandaag geleerd hebt zijn een aantal gezonde eigenschappen van de bloemkool.

Benieuwd naar nog meer lichamelijke voordelen van bloemkool? Hier heb ik een interessant artikel over geschreven: Lees hier alle belangrijke feiten over bloemkool

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 26 november, 2019

Auteur

Timo

Categorie

Recepten

Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies