jasmijn thee

Jasmijn thee: Waarom je het nu al zou moeten drinken!

Laatste update: 6 mei, 2020 | Geen reacties

Bijna iedereen geniet wel eens van een lekkere kop thee. Het is heerlijk om bij op te warmen op een koude dag, of om lekker tot rust te komen voor het slapen gaan. Daarnaast werkt thee dorstlessend en bevat het vrijwel geen calorieën. Jasmijn thee heeft een vrij bijzondere smaak waar niet iedereen dol op is. Toch is het een populaire thee, zeker in Azië, waar deze thee het meeste wordt gedronken. Jasmijn thee bevat namelijk verschillende componenten die goed zijn voor je gezondheid. Welke dat zijn, lees je hier.

Waar komt Jasmijn thee vandaag?

TIP:
Wil je graag een dieet volgen waarin je ook veel thee lekkere theeën mag drinken? Download hier gratis

Hoewel jasmijn thee erg populair is in China, komt de plant oorspronkelijk uit oud Iran, ook wel Perzië genoemd. Het vermoeden is dat deze bloem tijdens de Han Dynastie (tussen 206 voor Christus en 220 na Christus) geïmporteerd was naar China.[1]

Jasmijn groeit op grote hoogte, waardoor je deze plant voornamelijk zal tegenkomen in bergachtige gebieden. De plant heeft kleine, geurvolle witte bloemen die zowel voor parfum als in gerechten worden gebruikt. Daarnaast worden de bloemen ook regelmatig als decoratie gebruikt.

Vrijwel alle theesoorten zijn afkomstig van de bladeren van de Camellia Sinensis, een struik afkomstig uit zuidoost Azië. Hiervan kan witte thee, groene thee of zwarte thee gemaakt worden. Jasmijnthee wordt gemaakt door de bloembladeren of de knopjes van de jasmijnplant toe te voegen aan witte of groene thee. Je kan echter ook jasmijnthee maken van zwarte thee, al komt deze variant minder vaak voor.

Kortom:
De jasmijnplant komt uit het oude Perzië, maar jasmijnthee komt uit China waar de bloemen en knopjes worden gecombineerd met de bladeren van de Camellia Sinensis.

Is Jasmijn thee gezond?

Naast dat het een volle smaak heeft, heeft jasmijnthee nog andere eigenschappen die het een gezonde drank voor je lichaam maken. In veel gevallen heeft dit te maken met de combinatie van groene thee en de jasmijnbladeren. Daarom focussen we ons vandaag voornamelijk op de groene jasmijnthee.

TIP:
Wil je graag de beste Jasmijn thee in huis? Dit zijn de beste Jasmijn theeën 

Het bevat veel antioxidanten

Jasmijnthee bevat veel polyfenolen. Dit zijn plantaardige chemische verbindingen die functioneren als antioxidanten. Ze beschermen de planten tegen indringers en doen hetzelfde bij ons lichaam. Zo vechten antioxidanten tegen vrije radicalen, stoffen die oxidatieve schade aanbrengen aan het lichaam en daardoor spieren kunnen verzwakken.

Eén van de polyfenolen is catechine, een sterkte verbinding die in verband is gebracht met meerdere gezondheidsvoordelen zoals een betere bloedsuikerspiegel, goede mondhygiëne, gewichtsverlies en een gezond hart.[2]

Kortom:
De polyphenolen in (groene) jasmijnthee gaan als antioxidant in het lichaam te werk waardoor je mogelijk veel gezondheidsvoordelen ervaart, waaronder gewichtsverlies.

Het bevordert je metabolisme

Je metabolisme, ook wel stofwisseling genoemd, is de verzamelnaam voor verschillende processen binnen je lichaam waarbij voedsel wordt afgebroken en wordt getransporteerd naar de cellen in je lichaam.

Jasmijnthee bevat, zoals we hierboven al benoemden, de stof catechine. In combinatie met resveratrol (een stof afkomstig uit o.a. druivenschillen) zou dit kunnen leiden tot een verhoogd energieverbruik van je lichaam, wat daarbij je metabolisme verhoogt waardoor je sneller gewicht zal verliezen.[3] Je moet hierbij echter wel op blijven letten op de rest van je voedselinname, omdat jasmijnthee alleen niet voor een paar minder kilo’s kan zorgen.

Kortom:
De stof catechine in combinatie met resveratrol helpt bij het verhogen van je metabolisme, wat ervoor kan zorgen dat je afvalt.

Het kan helpen met je hersenfuncties

Jasmijnthee bevat per glas zo’n 15-60mg cafeïne, afhankelijk van de basisthee. Cafeïne blokkeert de aanmaak van de stof adenosine. Deze stof zorgt ervoor dat je je slaperig en relaxed voelt. Daarnaast helpt cafeïne om de aanmaak van serotonine en dopamine te bevorderen. Deze neurotransmitters laten je opgewekt en vrolijk voelen.

Dankzij de extra alertheid van deze neurotransmitters wordt je kortetermijngeheugen gedurende een korte periode positief beïnvloed, waardoor je makkelijker informatie onthoudt en opneemt.  Daarnaast bevat jasmijnthee ook L-theanine, een aminozuur dat GABA (gamma-aminobutyric acid) aanmaakt, een neurotransmitter dat ook voor een ontspannen en opgewekt gevoel zorgt. De combinatie van cafeïne en L-theanine zou kunnen helpen bij het verbeteren van je hersenfunctie.[4]

Kortom:
Jasmijnthee bevat L-theanine en cafeïne. De combinatie van deze twee stoffen zorgt ervoor dat je alert bent, minder snel vermoeid wordt en ook kan het je hersenfunctie gedurende een korte periode verbeteren.

Het kan de kans op Diabetes Type 2 verminderen

Diabetes type 2 ontstaat wanneer je lichaam onvoldoende reageert op insuline waardoor er te veel suiker in je bloed blijft zitten. De kans op diabetes type 2 wordt verhoogd wanneer je ouder wordt, overgewicht hebt, minder beweegt en veel bewerkte suikers eet. Ook kan het erfelijk zijn.[5]

Jasmijnthee bevat de stof EGCG (Epigallocatechin gallaat). Deze stof werkt als een ontstekingsremmer, waardoor het een gunstige stof is wanneer je last hebt van chronische ziekten. EGCG helpt echter ook bij het verhogen van de insulineactiviteit binnen je bloed, wat ervoor kan zorgen dat de kans op diabetes wordt verminderd. Omdat je insuline namelijk meer aan het werk is, blijft er minder suiker achter in je bloedbaan.[6]

Kortom:
De stof EGCG uit jasmijnthee kan de werking van insuline in je lichaam bevorderen, waardoor de kans op diabetes type 2 wordt verkleind.

Hoeveel Jasmijn thee mag je drinken?

Jasmijnthee heeft in principe erg weinig bijwerkingen wanneer je het drinkt. Daarom hoef je je niet streng aan een maximumhoeveelheid te houden. Toch is het verstandig om het drinken van jasmijnthee af te wisselen met andere dranken, zoals water, sap, of kruidenthee. Deze dranken bevatten namelijk geen cafeïne.

TIP:
Wil je graag de beste Jasmijn thee in huis? Dit zijn de beste Jasmijn theeën 

De cafeïne in de jasmijnthee kan ervoor zorgen dat wanneer je veel theedrinkt, je rusteloos gaat voelen, last kan krijgen van zenuwen, of juist je darmen. Dit zijn veelvoorkomende bijwerkingen van cafeïne in grote hoeveelheden.[7]

Daarnaast kunnen de catechinen in jasmijnthee er in grote hoeveelheden voor zorgen dat je lichaam minder ijzer opneemt uit voedsel. Op de lange termijn kan dit zorgen voor een ijzertekort, maar dit komt zelden voor.[8]

Kortom:
Jasmijnthee heeft weinig tot geen bijwerkingen. Wel kan een grote dosis cafeïne zorgen voor lichte bijwerkingen van rusteloosheid en zenuwen en kan een verhoogde catechine inname zorgen voor een ijzertekort, al is die kans zeer klein.

Conclusie

Niet alleen is jasmijnthee dus lekker van smaak en geur, maar heeft het ook nog eens verschillende positieve invloeden op het lichaam. Zo kan het je metabolisme verhogen en kan het zelfs helpen om de kans op diabetes type 2 te verminderen. Daarnaast zou de cafeïne in de thee helpen bij het bevorderen van je hersenfunctie.

Al met al is jasmijnthee een grote aanrader om regelmatig te drinken. Elke dag één á twee koppen thee in combinatie met een gevarieerd dieet is ideaal voor je gezondheid!

Weet je welke artikelen je ook een keer gelezen moet hebben! Matcha Poeder: is het gezond of beter vanaf blijven? en Zijn dadels gezond? Dit had je eerder willen weten!

TIP:
Wil je graag de beste Jasmijn thee in huis? Dit zijn de beste Jasmijn theeën 

Bronnen & onderzoek:

[1] https://www.theteamakers.co.uk/blog/jasmine-tea-explained.html
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12587987
[3] https://gezondidee.mumc.nl/helpt-groene-thee-bij-het-afvallen
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27019564
[5] https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/diabetes-type-2
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12428980
[7] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx
[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27830072

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 6 mei, 2020

Auteur

Timo

Categorie

Gezondheid

Tags

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies