vetverbranding

Vetverbranding: Zo kun je makkelijk en snel vet verbranden!

We zijn allemaal wel eens op het punt gekomen waarop je er zeker van bent dat je binnen nu en drie weken een paar kilo aan vet gaat verbranden. Helaas werkt het in de realiteit nooit zo makkelijk als we zouden willen. Of het dan aan onze eetgewoontes liggen, ons sportgedrag, of een combinatie van de twee maakt niks uit. Het lukt niet, en dat voelt heel vervelend. Toch is vetverbranding helemaal geen hogere wiskunde. Je moet gewoon de basisprincipes van het verbranden van vet weten, en dan kom je er vanzelf (met een beetje discipline, natuurlijk). Wat je moet weten om succesvol vet te verbranden lees je hier!

Wat is vet eigenlijk?

Vet is een energiebron. Het bevat verschillende vetzuren, vitamine A, vitamine D en vitamine E. In voedingsmiddelen zitten vaak twee verschillende soorten vet: onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn goed voor je lichaam. Deze vervangen de LDL-cholesterol en breekt de vetten af via je lever. Verzadigde vetten bestaan voornamelijk uit LDL-cholesterol. Dit type cholesterol komt in je aderen terecht en kan leiden tot een blokkade. Dit kan heel gevaarlijk zijn.

Naast verzadigde en onverzadigde vetten heb je ook nog transvetten. Deze kan je het beste vermijden. Hoewel het ongeveer evenveel LDL-cholesterol bevat als verzadigd vet, verhoogt het de kans op hart- en vaatziekten [1].

TIP:
Wil je graag makkelijk en snel vetverbranden? Ontvang tijdelijk gratis mijn 7 Dagen Menu! Download hier

Wanneer je lichaam vet opslaat, komt dit op verschillende plekken te zitten. Je hebt hier geen controle over, daarom kan je ook met sporten er niet voor kiezen van welke plekken je specifiek vet verbrandt. Wel heb je, wanneer je het vereenvoudigd, verschillend typen vetweefsels waarvan elk een andere functie heeft.

Allereerst heb je bruin vet. Dit type vet zet de energie in je lichaam om in warmte. Deze energie is afkomstig van de calorieën van je maaltijd en dit heb je nodig om je lichaamstemperatuur op pijl te houden. Over het algemeen is dit type vet geen dikmaker, maar zorgt het juist voor een goede regulatie van je calorieverbranding.

Je lichaam bevat ook wit vet. Dit type vetweefsel slaat energie juist op, in plaats van dat het het gebruikt of omzet. Dit vet gaat zowel om je organen als onder je huid zitten en is daarmee gelijk de reden waarom je opeens een buikje hebt, of een extra vetrolletje.

Als laatste heb je nog beige vet. Over dit type vetweefsel is nog niet zo veel bekend, behalve dat het vrijwel hetzelfde werkt als bruin vet, maar dan in mindere mate [2].

Kortom:
Vet bevat vitamines en aminozuren. Wanneer je vet eet, krijg je zowel onverzadigd als verzadigd vet binnen. Binnen in je lichaam heb je drie typen vetweefsel, bruin vet, beige vet en wit vet. Bruin en beige vet helpen met het omzetten van energie terwijl wit vet dit juist opslaat.

De principes achter vetverbranding

Er zijn meerdere manieren waarop je vet kan verbranden. Dit zijn zowel mentale als fysieke veranderingen welke je op de lange termijn moet aanhouden om succesvol vet te verbranden en/of gewicht te verliezen. We hebben een paar van de beste methoden voor je verzameld.

Let op Je Calorie Inname

De nummer één regel om te volgen wanneer je wil afvallen is: eet minder calorieën dan dat je er verbrandt. Veel mensen zijn op de hoogte van deze regel en proberen hem ook na te streven, toch gaat het nog regelmatig mis. Dit heeft een simpele verklaring: we schatten onze inname verkeerd in.

Met behulp van een zogenoemd “dagboek” waarin je je voeding en beweging bijhoudt, kan je precies zien hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt en verbrandt. Apps zoals MyFitnessPal en LoseIt! helpen je gelijk door, op basis van je gewicht, leeftijd en beweging, je basisverbranding uit te rekenen. De calorieën die je dan eet, trek je van deze basisverbranding af en alles wat je verbrandt tijdens het sporten tel je er weer bij op. Als je aan het eind van de dag een plusgetal overhoudt, heb je meer verbrandt dan dat je hebt binnengekregen. Met een dagelijks calorietekort van 500 calorieën, val je per week ongeveer een halve kilo af [3].

Het is wel belangrijk om bij deze methode ál je eten te wegen, van olijfolie tijdens het bakken, tot de boter voor op je boterham. In het begin kost dit veel tijd, maar na een tijdje zal het een stuk sneller gaan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan kant en klare weekmenu’s. Je hoeft alleen te doen wat er staat en dat bespaart een hele hoop tijd. Hier geef ik meer uitleg over koolhydraten.

Kortom:
Wanneer je wil afvallen, komt de basis neer op het consumeren van minder calorieën dan dat je er verbrandt. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het verstandig om een dagboek of app te gebruiken waarin je alles bijhoudt.

Eet veel vezels

Vezels, maar zeker ontbindbare (soluble) vezels absorberen water wanneer ze daarmee in aanraking komen. Zo zuigt een boterham zich helemaal vol, en wordt je yoghurt opeens een pudding wanneer je er chia zaad aan toevoegt.

Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat, dankzij de absorberende functie van vezels, je veel sneller een vol gevoel in je maag hebt wanneer je veel vezels consumeert dan wanneer je voor vezel loze koolhydraten gaat [4]. Hoewel een vol gevoel op zichzelf niet bijdraagt aan het verbranden van vet, zorgt het er wel voor dat je minder de neiging hebt om te gaan snacken, waardoor je minder kans hebt om te veel calorieën binnen te krijgen.

Kortom:
Door ontbindbare vezels te eten heb je sneller een vol gevoel wat ervoor kan zorgen dat je minder eet dan wat je verbrandt.

Begin met krachttraining

Beweging helpt met het verbranden van calorieën, maar krachttraining helpt daarbij ook nog eens met het verhogen van je metabolisme, wat leidt tot een hogere calorieverbranding tijdens rustperiodes [5].

Daarnaast helpt het trainen op krachtbasis ook bij het vergroten van je spiermassa. Je valt hier wellicht niet van af, maar je verbrandt wel vet tijdens dit proces terwijl je lichaam plek maakt voor grotere spieren [6].

Kortom:
Door middel van krachttraining kan verhoog je je basisverbranding en maak je meer spieren aan terwijl je vet verbrandt. Het is een win-win!

Eet veel eiwitten

Naast sporten, helpen eiwitten ook bij het aanmaken van spiermassa en het verhogen van je basismetabolisme [7]. Eiwitten worden namelijk gebruikt om gebroken spierweefsel, door krachttraining of andere sporten, te herstellen en te versterken. Daarnaast is het een bron van energie.

Eiwitten helpen echter ook bij het geven van een vullend gevoel. Het kost namelijk meer tijd om eiwitten te verbranden dan om koolhydraten te verbranden, zodat je langer vol zit van een stuk kipfilet dan van een even groot stuk broccoli. Je kan eiwitten vinden in veel dierlijke producten, zoals vlees, melk en ei, maar je kan ook veel eiwitten halen uit peulvruchten, noten en tarwegluten.

Kortom:
Eiwitten helpen bij het verhogen van je basismetabolisme en het aanmaken van spieren. Daarnaast zorgen eiwitten voor een langdurig vol gevoel waardoor je minder snel naar een snelle snack zal grijpen.

Conclusie

Je bent nu alles te weten gekomen over vetverbranding. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er meerdere manieren waarop je lichaamsvet kan verbranden. Natuurlijk kan je op allerlei andere manieren ook van je vet afkomen, op zowel een natuurlijke manier als via een arts, maar dit zijn momenteel de belangrijkste en effectiefste tips die voor vrijwel iedereen werken. Probeer een combinatie van deze tips, of kijk één voor één hoe het werkt, zolang je maar gezond blijft!

TIP:
Wil je graag makkelijk en snel vetverbranden? Ontvang tijdelijk gratis mijn 7 Dagen Menu! Download hier

 

Bronnen & onderzoek:

[1] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vetten.aspx
[2] https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/bruin-vet-en-wit-vet-verschillen/item68005
[3] https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is-het-aantal-calorieen-dat-je-moet-eten-om-af-te-vallen~af27295f/
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17092830
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22777332
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24730354
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16950139

15 mei, 2020 - Geen reacties

Auteur

Timo

Categorie

Afvallen Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2020 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies