gebakken asperges

Gebakken asperges uit de oven | Een heerlijke lentemaaltijd

Laatste update: 20 maart, 2024 | Geen reacties

De lente staat voor de deur en dat betekent dat het weer tijd wordt voor asperges. Ik ben fan van zowel groene als witte asperges, maar er is toch echt iets bijzonders aan de groene en hun frisse smaak en knapperige textuur. Gebakken groene asperges zijn een genot, vooral wanneer ze vergezeld worden door een smakelijke eiwitbron zoals sappige zalm, garnalen, of malse kipfilet. De combinatie van de lichte bitterheid van de asperges en de rijke smaak van het eiwitrijke element is simpelweg onweerstaanbaar. Daarom deel ik vandaag graag dit recept voor de gebakken asperges voor je. Ik geef je ook gelijk een tip met welke eiwitbronnen je ze goed kan combineren. Lees snel verder!

  • Bijgerecht/Avondmaaltijd
  • Bereidingstijd: 25 minuten
  • Aantal porties: 4
  • Koolhydraten per portie: 6 gram

TIP:
Wil je graag afvallen en meer energie? Gebruik hiervoor mijn overheerlijke weekmenu’s! > Direct ontvangen

Wat is het verschil tussen witte en groene asperges?

Het verschil tussen witte en groene asperges ligt in hun groeiproces. Witte asperges groeien onder de grond, beschermd tegen direct zonlicht, waardoor ze hun bleke kleur behouden. Groene asperges daarentegen groeien boven de grond en worden blootgesteld aan de zon, waardoor ze hun karakteristieke groene kleur ontwikkelen. Hoewel hun smaken vergelijkbaar zijn, hebben groene asperges een iets krachtigere smaak en bevatten ze meer voedingsstoffen dan hun witte tegenhangers.

Wanneer kan je het beste groene asperges eten?

Groene asperges zijn op hun best in het voorjaar en de vroege zomer, wanneer ze vers geoogst worden en hun smaak op zijn hoogtepunt is. Ze zijn heerlijk als ze knapperig en heldergroen zijn, wat aangeeft dat ze vers zijn en vol smaak zitten. Het is de perfecte tijd om van hun frisheid te genieten en ze te verwerken in diverse gerechten. Door het warme weer zijn er dit jaar al eerder asperges te koop. Let goed op de afkomst van de groenten. Uit Nederland zijn ze het verst, maar ook omliggende landen hebben lekkere asperges!

Wat maakt deze gebakken asperges gezond?

Gebakken groene asperges zijn niet alleen heerlijk, maar ook hartstikke gezond. Deze groente zit namelijk boordevol voedingsstoffen zoals vitamine K, foliumzuur, vitamine C, en vezels. Bovendien zijn ze van nature vetvrij en bevatten ze weinig calorieën, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor wie let op zijn of haar calorie-inname. Door ze in de oven te bakken met minimale toevoeging van vet, behouden ze hun knapperigheid en voedingswaarde, terwijl de aardse smaak lekker naar voren komt. Met gebakken groene asperges kan je genieten van een heerlijke en voedzame maaltijd zonder schuldgevoel.

Wat heb je nodig voor de gebakken asperges?

  • 800 gram verse groene asperges
  • 2 el olijfolie
  • Een snufje zeezout
  • 2 tenen knoflook, geperst
  • Sap en rasp van een citroen

De bereidingswijze

  1. Allereerst verwarm je de oven voor op 200 graden waarna je een vel bakpapier op een bakplaat legt of een ovenschotel klaarzet.
  2. Vervolgens haal je de harde onderkantjes van de asperges af en was je ze in schoon water. Dep ze daarna droog met een schone theedoek of een keukenpapiertje.
  3. Verdeel daarna de asperges in de ovenschotel en schenk hier de olijfolie overheen. Doe de knoflook erbij en hussel alles door elkaar.
  4. Daarna rasp je de citroen erboven en pers je een beetje sap uit over de groenten. Snijd eventueel één of twee plakjes citroen af om erbij te leggen.
  5. Ten slotte besprenkel je de asperges met zeezout en bak je ze vervolgens 15 tot 20 minuten of tot ze lekker gaar zijn. Schep ze tussendoor even om zodat alle kanten goed gebakken worden.
  6. Serveer de asperges met een eiwitbron naar keus en eventueel nog een sausje.

De voedingswaarden

Aantal porties: 4
Calorieën per portie: 101
Koolhydraten: 6 gram
Vetten: 7 gram
Eiwitten: 2 gram

Welke eiwitbron bij de gebakken asperges?

Groene asperges vormen een perfecte match met zalm, garnalen of kipfilet. De aardse smaken van de groenten passen perfect bij de malse texturen van deze vleessoorten waardoor zij goed samen in een gerecht kunnen.

Een eenvoudige maar lekkere manier om deze ingrediënten samen te brengen, is door ze samen te bakken in de oven. Wikkel de asperges en de gekozen eiwitbronnen in aluminiumfolie, besprenkel ze met een vleugje citroensap voor een frisse smaak, en voeg eventueel wat verse dille of rozemarijn toe voor extra smaakdimensie.

Wat deze combinatie nog leuker maakt, is het feit dat zalm, kipfilet en garnalen mager zijn en toch boordevol eiwitten zitten. Deze eiwitbronnen zijn niet alleen essentieel voor spierherstel en -opbouw, maar ze bieden ook goede vetten die perfect samengaan met de voedingsstoffen en smaak van de asperges. Zo vormen ze een gezonde en voedzame maaltijd waarvan je kunt genieten zonder schuldgevoel.

Bekijk ook:

Zo maak je een verantwoorde en koolhydraatarme paasstol!

Pasta met garnaal: Een heerlijk lunchgerecht vol eiwitten

Zo maak je de lekkerste chili con carne!

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 20 maart, 2024

Auteur

Rozemarijn

Categorie

Bijgerecht Recepten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


© 2016 - 2024 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies