gegrilde paprika

Gegrilde paprika met limoendressing en feta

Laatste update: 11 januari, 2023 | Geen reacties

De smaaksensatie van gegrilde paprika is gruwelijk lekker! Op een makkelijke en snelle manier kun je dit gerecht klaar maken. Het is vooral leuk om te maken wanneer je bezoek krijgt. Ze zullen namelijk versteld staan van je kookkunsten!

TIP van Timo
Ik heb weekmenu’s ontwikkeld waarmee je iedere week tot wel 3 kg verliest. Hier staan ze voor je klaar

Gegrilde paprika

Laat ik vooral nog even terugkomen op de smaak van gegrilde paprika. Toen ik dit recept voor eerst maakte wist ik niet goed wat ik kon verwachten.

Zodra ik de gegrilde groente op mijn bord zag liggen, kon het eigenlijk niet anders dan dat de smaak perfect zou zijn. En jaar hoor, het is inderdaad onwijs smullen.

Hoe gezond is paprika?

gegrilde paprika

Paprika zit boordevol vitamine en mineralen. Vooral vitamine A en C is in hoge percentages aanwezig. Ook zitten de vitamines B1, B6, B11, E en K in paprika.

Door de hoge percentages aan vitamine behoort paprika tot één van gezondste groenten die er zijn. Ook bevat paprika mineralen zoals ijzer, mangaan, fosfor en magnesium.

Laat ik nog een stapje verder gaan…

Misschien heb je er nog nooit van gehoord maar in paprika’s komen ook Fytonutriënten voor, maar liefst 30! Deze Fytonutriënten zijn nodig om:

  • Je immuunsysteem aan te sterken
  • Het regelen van je spijsvertering
  • Vrije radicalen te elimineren
  • Voedingsstoffen te reguleren

Zoals je kunt is paprika een waardevolle groente waar je lichaam ontzettend veel mee kan. Vooral dit gegrilde paprika recept laat je nog meer van deze super groente houden!

Paprika tegen obesitas

Paprika’s bevatten slechts 25 tot 50 calorieën en zijn arm aan koolhydraten. De hoeveelheid vezels in paprika is groot en dat stilt de honger.

Het voordeel van paprika’s is dat je ze ook rauw kunt eten (als tussendoortje). Hierdoor krijg je gezonde voedingsstoffen binnen en ontstaat er een voldaan gevoel.

De kans dat je onnodig en ongezond gaat snacken is zeer klein. Paprika wordt ook wel het gezonde snoepgoed genoemd. Ik snap heel goed waarom.

Voorkomen van bloedarmoede

gegrilde paprika

Wanneer je last hebt van bloedarmoede, heb je een tekort aan rode bloedcellen. Het kan ook voorkomen dat rode bloedcellen weinig hemoglobine bevatten.

Hierdoor wordt er onvoldoende zuurstof vervoerd naar andere lichaamscellen. IJzertekort is in de meeste gevallen de oorzaak.

Rode paprika’s zijn een goede bron van ijzer en rijk aan vitamine C. Vitamine C zorgt ervoor dat de opname van ijzer versneld wordt.

Nemen klachten zoals moeheid, duizelig zijn of kortademigheid niet af, neem dan contact op met je huisarts om te onderzoeken waarom je bovenstaande symptomen ervaart.

De voedingswaarden van gegrilde paprika

Dit recept is voor 2 personen. Ben je met meerdere personen, verdubbel dan de ingrediënten. De voedingswaarden zijn berekend per portie.

Calorieën: 205
Koolhydraten: 7 gram
Eiwitten: 5 gram
Vetten: 17 gram

Wat heb je nodig?

  • 1 gele paprika
  • 1 rode paprika
  • Een halve limoen
  • 7 blaadjes verse munt
  • 50 gram feta
  • Anderhalve eetlepel olijfolie

Hoe maak je gegrilde paprika?

  1. Maak de paprika’s schoon en snijd deze is stukken. Pak daarna een tafelgrill of grillpan en laat de paprika ongeveer vijf minuten grillen (tot de smaakvolle grillstrepen erop zitten).
  2. Pers de limoen uit tot je ongeveer 1 eetlepel limoensap hebt en de muntblaadjes snijd je fijn. Doe dit samen in een apart kommetje (dressing).
  3. Voeg aan de dressing een klein snufje zout en chilipoeder toe. Meng de paprika met de dressing en kruimel de feta eroverheen. Je kunt nog extra blaadjes munt toevoegen als garnering.
  4. Smakelijk eten!

TIP van Timo
Ik heb weekmenu’s ontwikkeld waarmee je iedere week tot wel 3 kg verliest. Hier staan ze voor je klaar

Tips voor het maken van de gegrilde paprika

TIP 1: Op de BBQ
Wanneer het weer mooi weer is of wanneer je een komoda-bbq hebt, is het ook heel erg lekker om de paprika hierop te grillen. Het krijgt dan een lekkere rokerige smaak en het wordt heerlijk zacht.

TIP 2: Extra groenten grillen
Ben jij net als ik dol op gegrilde groenten? Waarom houd je het dan bij alleen paprika? Grill ook lekker wat plakken courgette, aubergine en zelfs tomaat. Heerlijk van smaak en het past perfect bij de rest van de maaltijd. Geniet ervan.

TIP 3: Bewaren voor later
Het is wat lastiger om gegrilde groenten voor later te bewaren omdat ze vrij snel verleppen. Je kan ze het beste direct opeten, maar mocht er toch wat overblijven, dan kan je ze 1 dag en maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren in een afgesloten bakje of bedekt met vershoudfolie. Verhit ze daarna even op de grillplaat, in de oven of in een pan en enjoy!

Bekijk ook:

Lekkere koolhydraatarme tomatensoep

Koolhydraatarme paella met bloemkoolrijst

De lekkerste groente muffin als tussendoortje

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 11 januari, 2023

Auteur

Timo

Categorie

Lunch Recepten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


© 2016 - 2023 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies