koolhydraatarm dieet weekmenu

Wij zijn de beste uit de test 2019!

Laatste update: 27 april, 2019 | Geen reacties

Ben je opzoek naar een koolhydraatarm dieet weekmenu? Dan heb ik goed nieuws! Ik deel namelijk de meest belangrijke en waardevolle informatie over het volgen van een koolhydraatarm dieet! Daarnaast kun je gebruik gaan maken van complete weekmenu’s.

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Het volgen van een koolhydraatarm dieet neemt steeds meer toe. Daar zijn dan ook grote redenen voor. Met name bij vrouwen is een koolhydraatarm dieet weekmenu onwijs populair. Dat is natuurlijk niet voor niks!

Het volgen van weekmenu’s zorgt er namelijk voor dat je makkelijker kunt afvallen en tegelijkertijd meer energie ervaart. Het is wel belangrijk dat het dieet dat je volgt, goed is samengesteld!

Laten we alvast een verkeerde gedachte de wereld uit helpen. Een hoop vrouwen denken namelijk dat je minder moet gaan eten om af te kunnen vallen. Of dat ze onwijs veel moeten gaan sporten. Dat is gelukkig niet waar!

Het draait met name om anders eten, niet om minder eten. De strategie hierachter is dat je geraffineerde suikers achterwegen gaat laten. Je vervangt deze dikmakende koolhydraten voor eiwitten en gezonde vetten.

Ik kan me voorstellen dat je lichtelijk in paniek raakt, want hoe doe je dit allemaal? Hoe volg je eigenlijk een koolhydraatarm dieet? Om deze vragen te beantwoorden heb ik een waardevol artikel voor je geschreven + de uitkomst om te starten met een koolhydraatarm dieet weekmenu.

Waarom een koolhydraatarm dieet volgen?

Goede vraag die je jezelf stelt! Want waarom zou je hiervoor kiezen. Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat vrouwen kiezen voor een koolhyrdaatarm dieet om af te vallen. Toch heeft je lichaam koolhydraten nodig. Hoe zit dit nou precies?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten is een ander woord voor suikers. Ze zijn een bron van energie voor ons lichaam. Het lichaam zet dit namelijk om in glucose. Wanneer je te veel koolhydraten eet, ontstaat er een overschot aan glucose.

Hierdoor maakt jou alvleesklier te veel insuline aan. Je lichaam kan dit niet allemaal verwerken waardoor het suiker in je bloed wordt opgeslagen als vet. Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen want ook de vetverbranding wordt tijdelijk stilgezet. Dit is de reden waarom teveel koolhydraten eten slecht voor je is.

Moet je stoppen met koolhydraten als je wilt afvallen?

Nee, het is niet de bedoeling dat je stop met het eten van koolhydraten. Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Met de term koolhydraatarm wordt bedoeld dat je minder koolhydraten eet. Met  maximaal 50 gram aan koolhydraten per dag, ben je op de juiste manier bezig om af te vallen en op gewicht te blijven (hier lees je straks meer over)

Hieronder deel ik een aantal tips die je direct kunt toepassen als je het aantal koolhydraten wilt verminderen:

  • Stop met het eten van junkfood
  • Beperk het aantal glazen frisdrank
  • Eet gevarieerd
  • Eet de juiste hoeveelheid langzame koolhydraten
  • 1 keer per week zondigen
  • Eet 350-500 gram groenten per dag
  • Drink voldoende water

koolhydraatarm dieet weekmenuAan het werk voor het maken van nieuwe KHA recepten :-).

Hoeveel koolhydraten mag ik eten?

Dit hangt af van de doelen die je wilt behalen. Is het jouw doel om kilo’s vet te verliezen, dan is er een strenge beperking van koolhydraten nodig. Nogmaals, dit betekent niet dat je jezelf gaat uithongeren :-).

Wanneer je enkele kilo’s wilt afvallen, kun je een gematigd koolhydraatarm dieet volgen. Om je meer duidelijkheid te geven ga ik er hieronder iets dieper op in.

Wat is een streng koolhydraatarm dieet?

Laten we voorop stellen dat wanneer je echt veel te dik bent, er gekozen wordt voor een streng koolhydraatarm dieet. Denk dan aan 20 kilo te zwaar. Er wordt bij een streng koolhydraatarm dieet gekozen voor een beperking van 10% op je totale voedingsinname. Onder de 10% gaan zitten raden we absoluut af!

Een streng koolhydraatarm dieet ziet er als volgt uit:

– 10% koolhydraten
– 45% eiwitten
– 45% vetten

Wat is een gematigd koolhydraatarm dieet?

Bij een gematigd koolhydraatarm dieet zijn de verhoudingen anders. Je valt alsnog snel af maar wel geleidelijker. Wanneer je te zwaar bent kun je een gematigd koolhydraatarm dieet gebruiken. Dit is minder heftig tegenover het strenge koolhydraatarm dieet!

Je eet nu 20% koolhydraten per dag. Hierdoor zul je ook geen honger hebben want de eiwitten en vetten geven een verzadigd gevoel.

Een gematigd koolhydraatarm dieet ziet als volgt uit:

– 20% koolhydraten
– 50% eiwitten
– 30% vetten

Verantwoord koolhydraatarm eten

Een verantwoord koolhydraatarm dieet wordt ingezet om je streefgewicht te behouden. Zo voorkom je het bekende jojo-effect. Wanneer je voor een verantwoord koolhydraatarm dieet kiest zien de verhoudingen er als volgt uit:

– 30% koolhydraten
– 40% eiwitten
– 30% vetten

Het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten namelijk snelle en langzame koolhydraten. Mocht je het best ingewikkelde stof vinden, kun je hier met het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu beginnen. Hier staat alles stap voor stap uitgelegd en alles is voor je berekent. Je hoeft dus niets meer zelf uit te gaan zoeken!

Snelle koolhydraten

De snelle koolhydraten wil je het liefst zo veel mogelijk vermijden. Jouw lichaam neemt deze snel op waardoor je een overschot krijgt aan glucose. Het gevolg is dat je dik wordt. Deze geraffineerde koolhydraten vind je in bewerkte voedingsmiddelen.

Er wordt namelijk veel suiker aan toegevoegd om het product lekkerder en langer houdbaar te maken. Hier zit jouw lichaam niet op te wachten! Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn koek, snoep, frisdrank en snacks.

Langzame koolhydraten

Wanneer je langzame koolhydraten eet heeft je lichaam meer tijd nodig om deze te kunnen verwerken. Daarnaast bevatten langzame koolhydraten veel vezels. Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn in de meeste gevallen onbewerkt voedsel.

Het is eten dat rechtstreeks uit de natuur komt. Als je niet zeker weet of je snelle of langzame koolhydraten in je handen hebt, kun je na gaan hoe het product tot stand is gekomen. De natuur wint :-).

Voeding met snelle koolhydraten:

  • Witte rijst
  • Pasta
  • Brood
  • Fastfood
  • Gebak
  • Cake
  • Aardappelen

Voeding met langzame koolhydraten:

  • Groenten
  • Noten
  • Fruit
  • Zoete aardappel
  • Peulvruchten
  • Havermout
  • Quinoa
  • En nog veel meer..

Zijn vlees en vis koolhydraatarm?

Vlees, vis en gevogelte bevatten geen koolhydraten. Wanneer je wilt afvallen, doe je er goed aan om regelmatig vlees, vis en gevogelte te eten. Gevarieerd eten is belangrijk en daarom kun je wisselen tussen kip, kalkoen, alle vis soorten en gevogelte.

Je hebt voldoende aan 2 keer per week kalkoen of kip, 1 keer per week rood vlees en 2 keer per week vis zoals zalm, paling, makreel, tonijn of haring. Daarnaast kun je ook nog twee keer per week vegetarisch eten door vlees te vervangen voor ei en noten.

koolhydraatarm dieet weekmenu

Zitten er koolhydraten in groenten?

In groenten komen ook koolhydraten voor. Hoeveel koolhydraten is per groente verschillend. Het verhaal van hierboven heeft laten zien dat groente langzame koolhydraten bevat.

Op het aantal koolhydraten in groenten hoeft je dus niet te letten. Eet minimaal 400 groente per dag en eet vooral zoveel je wilt. Wanneer je op een streng koolhydraatarm dieet zit moet je uiteraard wel oppassen welke soort groenten je eet.

Groenten met weinig koolhydraten

Laten we vooropstellen dat aardappels geen groenten zijn. Daarnaast bevatten ze te veel koolhydraten. Zorg er dus voor dat je niet te vaak aardappelen eet.

De volgende groente kun je ”onbeperkt” eten:

– Broccoli
– Courgette
– Bloemkool
– Spinazie
– Paprika
– Boerenkool
– Komkommers
– Alle sla
– Tomaten

De groenten van hierboven zijn niet alleen veilig als het gaat om koolhydraten, maar ook nog eens super gezond. Ze zitten vol met vitamine, mineralen en antioxidanten!

TIP: Mocht je na het avondeten toch nog trek hebben, neem dan een extra portie groente. Ook deze broccoli uit de oven is een absolute aanrader als het gaat om gezond snacken.

Mag ik fruit eten tijdens een koolhydraatarm dieet?

Er zijn een hoop koolhydraatarme dieeten die het eten van fruit verbieden. Daar ben ik geen voorstander van. Want fruit bevat belangrijke vitamines, mineralen en vezels.

Je lichaam heeft deze vitamines nodig om gezond te blijven. Ik hoor je denken maar fruit bevat toch ook koolhydraten? Klopt, alleen zijn dit gezonde en langzame koolhydraten.

Ik raad je dus aan om fruit te eten en het liefst 1 stuk fruit per dag. Met name rood fruit is de beste optie. Een banaan is ook geen probleem mits je het op 1 stuk fruit per dag houdt.

LET OP! Fruit drinken is niet hetzelfde als fruit eten. Vruchtensap uit de winkel is namelijk bewerkt en zit vol met snelle suikers. Ook zitten er minder vitamines, mineralen en vezels in. Daarnaast is het verstandig om multivitamine te gebruiken. Hiermee vul je dagelijks je vitamine voorraad aan waardoor je lichaam extra gezond blijft. Bekijk hier de TOP 5 beste multivitamine van 2018 >>

Is fruit belangrijk voor je lichaam?

Fruit is belangrijk maar overdrijven is zeker niet nodig. Als je namelijk terug gaat in de tijd en kijkt naar ons eetpartoon, waren er geen supermarkten waar je exotische vruchten kon kopen.

Tijden zijn veranderd en het is een feit dat we als mens steeds ouder worden. Je kunt er dus vanuit gaan dat fruit belangrijk is maar je niet hoeft te overdrijven in de hoeveelheid die je nodig hebt.

Koolhydraatarm dieet weekmenu

Dan zijn we nu aangekomen bij koolhydraatarm dieet weekmenu. Hier was je als het goed is naar opzoek. Ik help je graag verder zodat je na het lezen van dit artikel, exact weet wat je kunt gaan doen.

Een koolhydraatarm dieet weekmenu houd in dat je niets meer zelf hoeft uit te zoeken als het gaat om koolhydraatarm afvallen. Recepten staan per dag deel voor je klaar en ook de snack momenten.

Alle menu’s bevatten de juiste macronutrienten (calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten).

Door dat deze verhoudingen kloppen, kun je op een verantwoorde en snelle manier afvallen. Hieronder deel ik een aantal dagmenu’s en mocht je een compleet programma willen volgen, bekijk dan het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>

Koolhydraatarme ontbijtrecepten

  • Maandag: Burrito van eieren, ham en groeten
  • Dinsdag: Omelet met banaan en kaneel
  • Woensdag: Gekookt ei met avocado en chilipoeder
  • Donderdag: Zeeuwse omelet met Quinoa
  • Vrijdag: Smoothie met ananas en Griekse yoghurt

Koolhydraatarm lunchrecepten

  • Maandag: salade met bonen, ei, sla en spekjes
  • Dinsdag: Omelet met tomaat, basilicum en huttenkase
  • Woensdag: Avocadosalade
  • Donderdag: Smoothie met blauwe bessen en banaan
  • Vrijdag: Salade met noten en appel

Koolhydraatarm avondeten:

  • Maandag: Kipfilet met wokgroenten
  • Dinsdag: Gegrilde gamba’s met groente
  • Woensdag: Kippenvleugels met groente
  • Donderdag: Salade met gegrilde kip
  • Vrijdag: Guacamole schotel

Gezonde koolhydraatarme tussendoortjes

Tussendoortjes zijn belangrijk. Je kunt beter vaak eten dan niet eten. Een goede tip om te houden is dat je beter kleine porties kunt nuttigen dan 3 keer per dag veel eten. Want met 6 eetmomenten per dag blijft je stofwisseling geactiveerd.

Doordat je gezonde dingen eet blijft je lichaam vet verbranden. Daarom is het verstandig om het volgende menu aan te houden:

  • Ontbijt
  • Tussendoortje
  • Lunch
  • Tussendoortje
  • Avondeten
  • Tussendoortje

Ik kan me voorstellen dat je dit best ingewikkeld vindt klinken. Toch is dit dé manier om gezond, snel en makkelijk af te vallen. Wil je het niet allemaal zelf uitpluizen, maak dan gebruik van het KHA 30 Dagen Menu

Is een koolhydraatarm dieet moeilijk vol te houden?

Persoonlijk zeg ik nee aangezien ik er dagelijks (lifestyle) mee bezig ben. Het grote voordeel is dat je namelijk niet minder gaat eten. Hierdoor ervaar je geen honger tussendoor. Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je wilt afvallen, je minder koolhydraten moet eten.

Waarschijnlijk loop je nog steeds met de vraag hoe je dit allemaal doet? Als je het op eigen houtje wilt doen, moet je je aardig voorbereiden voordat je van start gaat. Om je een idee te geven hoe een dagmenu eruit komt te zien, vind je hieronder een voorbeeld:

koolhydraatarm dieet weekmenu

Zoals je kunt zien is het dagmenu van hierboven samengesteld in de juiste verhoudingen. Hierdoor weet je zeker dat je het juiste aan het doen bent om af te kunnen vallen.

Wist je trouwens dat je nog altijd een lekkere cake en koek kunt eten? Ook chocolade komt voor in de dagmenu’s. Het is een feit dat je tijdens een koolhydraatarm dieet weekmenu nog altijd kunt genieten van lekkernij.

Uiteraard gaat wel om koolhydraatarme lekkernijen die je eenvoudig en snel kun klaarmaken :-).

Cheatdays koolhydraatarm

Ik heb nog meer leuk nieuws! Er zijn namelijk cheatdays en dat betekent dat je 1 a 2 dagen in het weekend kunt gebruiken als verwendagen. Je kunt eten en drinken wat jij wilt! Hierdoor blijf je genieten van lekker eten en is het nog leuker om met koolhydraatarm bezig te zijn.

Het is zelfs gezond om 1 x per week je voeding door elkaar te gooien. Je stofwisseling raakt hier door ontregelt en dat heeft een positief effect op het afslank proces! Ik raad je wel aan om niet te overdrijven in de hoeveelheden die je naar binnen schrokt. Je wilt uiteraard niet misselijk worden.

Het is tijd voor verandering JIJ KAN DIT!

Je bent nu een hele hoop te weten gekomen over koolhydraatarm diëten. Zoals je kunt zien is een koolhydraatarm dieet meer een lifestyle. Het voelt dan ook totaal niet als een dieet. Misschien had je de gedachte dat je minder moet gaan eten en dat is dus niet waar.

Eigenlijk zijn er geen excuses om koolhydraatarm eten uit te stellen. Want de voordelen die je ervaart zijn enorm. Ik heb het vaak gehad over afvallen in dit artikel maar ook je energie komt terug. Je kunt veel meer uit een dag halen en het voelt niet als een opgave. Dus waar wacht je nog op :-).

Wil je graag een blik gooien tussen alle recepten die ik inmiddels geschreven heb? Ga je gang: Koolhydraatarme Recepten >>

koolhydraatarm dieet weekmenu

Koolhydraatarm eten tips

Ik wil je graag nog een aantal tips meegeven. Ik vind het belangrijk dat je zo goed mogelijk van start gaat. Door direct het juiste te doen, ervaar je sneller resultaat. Ik raad je aan om dit artikel op te slaan zodat je altijd terug kunt komen om alle tips en adviezen rustig in je op te nemen.

Is sporten nodig?

Sporten is niet noodzakelijk bij een koolhydraatarm dieet. Het betekent dus niet dat je sneller of makkelijk afvalt als je veel sport. Wel is het belangrijk om fit te blijven maar dit kan op verschillende manieren. Ga bijvoorbeeld een blokje om of als je tijd over hebt duik je even de sportschool in. Ook op je werk ervoor kiezen om de trap te gebruiken in plaats van de lift, werkt goed om actief te blijven.

Aardappels en pasta

Het eten van aardappels en pasta is niet nodig. Je zult verstelt staan hoe makkelijk het is om dit weg te laten. Je zult veel meer gaan genieten van vlees, vis, groente en vegetarische maaltijden. In aardappelen en pasta zitten nu eenmaal veel koolhydraten en dat kan je lichaam niet gebruiken als je wilt afvallen. Tevens ben je veel langer verzadigd en heb je geen opgeblazen gevoel. Voor het koken gebruik je kokosolie of olijfolie en dit zijn goede vetten. Ik zou zeggen probeer het uit en ervaar hoe makkelijk het is om aardappels en pasta links te laten liggen.

Hoe zit het met brood?

Je weet inmiddels dat brood veel koolhydraten bevat. Als je toch brood wilt eten kies dan spelt, volkoren of koolhydraatarm brood. Eet niet meer dan 2 sneetjes per dag. Ik raad je aan om brood te vervangen voor een heerlijk roerei recept. Dat is niet alleen koolhydraatarm maar ook lekkerder.

Wat kan ik drinken?

Vermijd alle frisdrank, vruchtensappen en energiedranken. Deze dranken zijn namelijk vol gestopt met suikers, kleurstoffen en andere ongezonde toevoegingen. Drink vooral water, thee en koffie. Water reinigt het lichaam en ik raad je aan om minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.

Koffie bevat slecht 1 calorie per kopje en bevat geen koolhydraten. Daarnaast zitten er in koffie antioxidanten die een positief effect hebben op je gezondheid. Een koolhydraatarm dieet weekmenu gaat niet alleen over gezond eten, ook gezond drinken is belangrijk.

Eet vaker niet minder

Een koolhydraatarm dieet weekmenu moet ontstaat uit 6 eetmomenten per dag. Je begint de dag met een heerlijk ontbijt. Daarna is het tijd voor tussendoortje. Ook het moment van lunchen breekt natuurlijk aan en dan kun je bijvoorbeeld een heerlijke soep of tonijnsalade eten.

Tussen de middag is het tijd voor nog een tussendoortje en dat kan kipfilet gewikkeld om komkommer zijn met verse peper. Dan is alweer tijd voor het avond eten en als kers op de taart kun je later op de avond nog een tussendoortje nemen zoals een handje noten, olijven of komkommer met gerookte zalm. Loopt jou het water ook al in de mond :-).

Boodschappen halen

Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Hiermee wil ik zeggen dat je de snelle suikers lekker in de supermarkt kunt laten. Je weet inmiddels welke voedingsmiddelen passen bij een koolhydraatarm dieet.

Ga in ieder geval geen boodschappen doen als je honger hebt. De verleiding is groot om allerlei producten te kopen waar je achteraf spijt van krijgt. Wanneer je ervoor kiest om gebruik te maken van mijn persoonlijke ontworpen koolhydraatarm dieet weekmenu boek, krijg je voor elke week de boodschappenlijstjes erbij.

Zo weet je exact wat je huis kunt gaan halen en voorkom je dat je nodige dingen koopt. Ook staan er handige geld bespaar tips in zodat je de supermarkt altijd een stap voor zult zijn!

Zie hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu met boodschappenlijstjes >>

Blijf positief

Onthoud dat niets vanzelf zal gaan. Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, had iedereen zijn of haar droomlichaam bereikt. Het is belangrijk om niet op te geven en daarnaast is koolhydraatarm diëten niet zwaar.

Er kunnen ook mensen in je omgeving zijn die een koolhydraatarm dieet afkraken. Luister er niet na en volg je eigen pad. Wereldwijd gebruiken er miljoenen mensen een koolhydraatarm dieet. Dat dit dieet op een verantwoorde manier werkt, is al bewezen!

Afvallen dankzij het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu

Wil je graag een koolhydraatarme dieet weekmenu, dan raad ik je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu aan. Dit programma bevat 30 complete dagmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. De Recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden.

Het voordeel van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu is dat je anders gaat eten en niet minder! Geen honger lijden dus!!

Daarnaast kun je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu met 100% afslank garantie gebruiken. Val je namelijk niet af, krijg je gewoon je geld terug.   Open hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>>

Heb je nog vragen over het recept of het dieet programma dat ik met je deel, laat dan onderaan in dit artikel een reactie achter. Ook lees je hier vragen en ervaringen van anderen.

koolhydraatarm dieet weekmenu

Tot slot

Je bent nu onwijs veel te weten gekomen over een koolhydraatarm dieet weekmenu! Door de adviezen en tips uit dit artikel op te volgen, zet je de eerste goede stap in de richting naar een gezond en fit lichaam.

Het was me een genoegen om je al deze belangrijke informatie te geven. Het is namelijk mijn missie om zo veel mogelijk mensen gezond te krijgen. Dit doe je niet alleen, dit doe je samen :-). Mocht je vragen hebben, stel deze dan onderaan in dit artikel en ik kom er dezelfde dag op terug.

Je mail adres wordt niet getoond op de website wanneer je een reactie achter laat.

Ik wens je succes en vooral veel plezier met het volgen van een koolhydraatarm dieet weekmenu! Ga ervoor :-).

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 1 november, 2018

Auteur

Timo

Categorie

Afvallen Gezondheid

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies