roerbak spruitjes

Roerbak spruitjes maken? Dit recept heb je nodig!

Laatste update: 19 oktober, 2018 | Geen reacties

Roerbak spruitjes zijn lekker! Ook als je niet van spuitjes houd. Heerlijk bij koud weer en je krijgt een bron van vitamine en mineralen binnen. Zo ben je opgewassen tegen verkoudheid en griep!

TIP: ”Wil je graag een koolhydraatarm dieet volgen? Maak dan gebruik van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu! De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden! Daarnaast val je gemiddeld 2 kg per week af!”.  >>  Bekijk hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu

Roerbak spruitjes

Spruitjes zijn niet het meest geliefd en dat is best jammer. Er zitten namelijk een hoop gezonde voedingsstoffen in deze super groente.

Het recept dat ik vandaag met je deel laat je anders denken over spruitjes. Wellicht is het dan ook verstandig om ze toch nog een kans te geven :-).

Zijn spruitjes gezond?

roerbak spruitjes

Ik heb al laten doorschemeren dat spruitjes enorm gezond zijn. Om je een idee te geven waar spruitjes allemaal goed voor zijn, ga ik er dieper op in.

Spruitjes zijn echt vitaminebommen. Deze groene parels bevatten een enorm veel vitamine K. Vitamine k is belangrijk voor goede bloedstolling en de aanmaak van nieuw botweefsel.

Ook zit er in spruitjes vitamine C. Nog meer dan in sinaasappels. Ideaal voor je weerstand en dat kun je tijdens de winterdagen goed gebruiken.

Om nog heel even door te gaan over deze super groente wil ik je ook nog laten weten, dat er ook een hoog gehalte aan vitamine B in zit.

Vitamine B is belangrijk voor je brein, humeur en verhoogt je energie. Zoals je kunt zien kun je niet om deze groente heen en vooral deze roerbak spruitjes zijn een echte traktatie!

De mineralen in spruitjes

Nee hoor, het houd nog lang niet op! Er zitten namelijk ook een hoop mineralen in spruitjes. De hoeveelheid is enorm en dat maakt het belangrijk om spruitjes regelmatig aan je maaltijden toe te voegen.

Zo zit er per 100 gram spruitjes, 400 mg kalium in. Andere aanwezige mineralen zijn ijzer, calcium, magnesium, natrium, zink en fosfor.

Wist je dat spruitjes rijk zijn aan eiwitten en vezels? Genoeg redenen dus om deze prachtgroente niet meer te negeren!

Spruitjeslucht voorkomen

roerbak spruitjes

Laat ik gelijk alle redenen benoemen waarom mensen niet van spruitjes houden. De lucht die bij het koken vrijkomt is niet altijd even prettig.

Maar is zeker iets aan te doen! Een gouden tip die ik je bij deze geef is de kooktijd van de spruitjes. Tien minuten is namelijk meer dan genoeg.

Na 10 minuten komt er namelijk een zwavel vrij die de geur veroorzaakt. Daarnaast kun je de kooktijd inkorten tot zelfs 5 minuten.

Zo blijven de spruitjes lekker knapperig en worden de aanwezige vitamine en mineralen behouden. Zo zie je maar, deze reden kun je dus wegstrepen.

De voedingswaarden van dit recept

Deze heerlijke roerbak spruitjes maak je makkelijk en snel klaar. Ik heb er een compleet recept van gemaakt. De voedingswaarden zijn per portie.

Aantal calorieën: 175
Koolhydraten: 7 gram
Eiwitten: 7 gram
Vet: 12 gram

Wat heb je nodig?

125 gram gerookte spekblokjes
500 gram spruitjes (panklaar)
1 eetlepel olijfolie
1 snufje chilipoeder
één sjalotje
10 pinda’s (optioneel)

Hoe maak je roerbak spruitjes?

1. Zet een pan op het vuur met ruim kokend water. Voeg er zout aan toe. Zodra het water kookt doe je de spruitjes erbij.

2. Kook de spruitjes ongeveer 5 tot 8 minuten. Zet een koekenpan op het vuur en bak hierin 5 min de spekjes. Ondertussen snipper je de sjalot en bak je deze 2 minuten mee.

3. Voeg nu de spruiten toe en bak deze 2 minuten mee. Tot slot doe je er nog een snufje chilipoeder en eventueel pinda nootjes bij en klaar is je heerlijke roerbak spruitjes.

Afvallen dankzij het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu

Wil je graag meer gezonde koolhydraatarme recepten, dan raad ik je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu aan. Dit programma bevat 30 complete dagmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. De Recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden.

Het voordeel van het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu is dat je anders gaat eten en niet minder! Geen honger lijden dus!!

Daarnaast kun je het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu met 100% afslank garantie gebruiken. Val je namelijk niet af, krijg je gewoon je geld terug.   Open hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>>

Heb je nog vragen over het recept of het dieet programma dat ik met je deel, laat dan onderaan in dit artikel een reactie achter. Ook lees je hier vragen en ervaringen van anderen.

roerbak spruitjes

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 27 augustus, 2018

Auteur

Timo

Categorie

Avondeten Recepten

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2020 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies