Heerlijke koolhydraatarme zuurkoolstamppot

Laatste update: 16 december, 2019 | Geen reacties

Het is weer tijd voor een lekker winters recept! Deze koolhydraatarme zuurkoolstamppot is onwijs smaakvol en bevat veel gezonde voedingsstoffen! Ik weet zeker dat je dit zuurkoolstamppot recept vaker zult gaan maken.

TIP: Bekijk onze makkelijke en snelle koolhydraatarme weekmenu’s. Beste uit de test 2019! >>

Koolhydraatarme Zuurkoolstamppot

Aangezien zuurkool een uitgesproken smaak heeft heb ik ervoor gezorgd, dat ook jij deze zuurkoolstamppot lekker zult vinden.

Daarnaast bevat zuurkool belangrijke vitamine, mineralen en antioxidanten! Vooral tijdens de winter wanneer de griep en verkoudheid heerst, versterkt zuurkool je immuunsysteem.

Is Zuurkool gezond?

Niet voor niets worden bepaalde recepten tijdens verschillende jaargetijden gegeten. Zuurkool wordt al vanaf vroeger gebruikt wanneer de winter toeslaat.

Zuurkool bevat namelijk een hoop vitamine C. Vitamine C is belangrijk voor je immuunsysteem. Je bent minder vatbaar voor de griep en ook de verkoudheid ben je een stap voor!

Deze koolhydraatarme stamppot bevat de vitamines A, B1, B2, B6, B11, B12, C en D. Aanwezige aminozuren zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, zink, koper en magnesium.

De voedingswaarden

Het recept is voor 4 personen en bevat de volgende voedingswaarden:

Aantal calorieën: 250
Eiwitten: 15 gram
Koolhydraten: 12 gram
Vetten: 14 gram

Wat heb je nodig?

– 1 liter water
– 500 gram zuurkool
– 600 gram knolselderij
– 700 gram wortels
– 200 gram spekjes
– bouillonblokje
– 100 gram kruidenroomkaas
– zakjes geraspte kaas
– chilipeper

TIP van Timo:
2 kg per week afvallen en meer energie? Ontvang gratis mijn koolhydraatarm weekmenu met boodschappenlijstje! Direct ontvangen

Hoe maak je koolhydraatarme zuurkoolstamppot

1. Neem een grote pan en kook hier 1 liter water in. Ondertussen schil je de wortels en knolselderij en snij je deze in stukjes.

2. Zodra het water kookt voeg je hier 1 bouillonblokje en chilipoeder aan toe. Ook doe je de gesneden groenten erbij. Kook dit 10 minuten. Zet ook alvast de oven aan op 220 graden.

3. Na 10 minuten voeg je de zuurkool toe en ook dit laat je nog eens samen 10 minuten koken. Giet het water dat overgebleven is af.

4. Haal de gekookte groente uit de pan en prak alles door elkaar. Voeg ook de kruidendroomkaas toe met chilipoeder en eventueel een snufje zout.

5. Neem nu een andere pan en bak hier 10 minuten de spekjes in.

5. Neem een grote ovenschaal en doe hier de geprakte groente in samen met de spekjes. Strooi er als laatste de geraspte kaas overheen. Doe nu de zuurkoolstamppot in de oven voor 10-12 minuten.

6. Eet smakelijk!

Deel dit recept of artikel ook met je familie en vrienden. Dat zullen ze super leuk vinden!

Gepubliceerd op: 23 november, 2017

Auteur

Timo

Categorie

Avondeten Recepten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Volg BGreat op social media:

© 2016 - 2021 BGreat.nl

Algemene voorwaarden - Privacy - Cookies